辺野古移設反対派の既得権益<English付>

エルドリッヂ研究所代表・政治学博士 ロバート・D・エルドリッヂ

ロバート・D・エルドリッヂ派遣活動家に金銭配る

「基金」潤沢だが空疎な連帯

 市民運動の特徴といえば、イデオロギーの分裂、リーダーと追随者の間の衝突、派閥争い、権力闘争、資金や支援の欠如、ある種の道徳的破綻や信頼性の喪失が原因でバラバラになることである。

 ほとんどが沖縄県外から来ている中高齢の市民グループや、一握りの活動家についての記述は様々であるが、彼らはいつも大きな声を上げ、時には暴力的で、たいていは地元社会にとって迷惑な存在だ。しかも、「辺野古基金」というフロント組織や隠れ蓑を使って得た潤沢な資金を持っているようだ。この基金は消息筋によると氷山の一角だという。それに加え、グリーンピースなどの外部組織、複数の国からも支援を受けていると言われている。

 反対運動の衣装であるかのようなボロボロな格好は、自分たちの豊かさをカムフラージュするものだ。例えば、ポニーテールの髪型にあごひげをたくわえた中高齢の男性は元数学教師で、北中城村のキャンプ・フォスターの喜舎場住宅地区の向かいのモダンで洋風の大きな邸宅に住んでいる。

 このミヤヒラさんという男性は、昔の教え子にばったりと出会った。教え子は「先生は覚えていないかもしれませんが、私です、覚えていますか。先生はなぜここにいるのですか」と尋ねた。こことは、彼の家がある北中城村ではなく、普天間飛行場の第1ゲートがある宜野湾市大山のことだった。「どうしてアメリカ人に対して憎悪の言葉をぶつけるのですか。女性や子供に対しても…」と尋ねると、彼は答えられなかった。

 彼が思想的に感化されて行動しているのか、退職後の生活費稼ぎのために行動しているのかは不明だ。もしかしたら、彼自身も分からないのかもしれない。彼と他の活動家らは、ゲート前の抗議活動に参加する見返りに金銭を受け取っているようだ。筆者は少し前に、金銭を受け渡しする場面を目撃した。くしゃくしゃになった空封筒が彼らが活動する場所で見つかった。そこには、1週間の“抗議”の仕事に対する報酬額が記されていた。彼らがこれを所得として税務署に申告しているかは不明だ。まもなく確定申告の時期が来る。

 反対運動に駆り立てるものとして、思想と収入以外の三つ目の要素、すなわち、精神的不安定さも働いているであろう。あるいは、三つをすべて合わせたものかもしれない。私が会ったことがあったり、迷惑を被ったことがある活動家の何人かは実際に精神的に不安定だった。普通の感覚の人であれば同じ普通の人に嫌がらせはしないものだ。

 しかしながら、デモ参加者には普通の人々もいる。一時的な支援として沖縄に来る人の中には、沖縄に住みつく人もいる。思想や好奇心、あるいは単なる無知か寂しさを紛らわすためか、いろんな理由があろうかと思うが、「派遣活動家」とも言われるプロ市民のグループと一緒にいることで連帯感を味わっている。運動に対して全幅の信頼を置く人もいれば、自分の仕事、学校、家族など現実に直面して離れていく人もいる。

 最近の傾向は明確である。人々は最初、活動に魅了されるが、後で嫌気がさす。主な理由として違法性と原理主義が挙げられる。活動家の目的が問題解決ではなく、衝突することが目的となっているからだ。衝突が長引けば長引くほど、活動家は注目を浴び、収入を得るようになる。

 これらのグループはそれ自体が既得権益となり、実際に沖縄平和運動センターの山城博治議長のような人々の政治的野望に資することになる。山城氏は昨年の初めに逮捕され、最近、再び逮捕された。彼は過去の幾つかの参議院選挙に出馬したことがある。政治目的を果たすために運動を利用しているようだ。

 さらに、支援者は、活動家が地域社会に引き起こしている違法駐車、環境汚染、交通事故、渋滞などに悩まされる。地元外から参加する圧倒的な数の活動家のせいで社会不安が生じるようになる。ヘイトスピーチは米国人だけでなく、地元住民にも向けられている。これは一種の集団暴力である。さらに、日本の法執行機関職員及び海上保安庁の皆さんに対する暴力とヘイトスピーチは凶悪で、翁長雄志沖縄県知事の姿勢を反映している。彼は、こうした行為を大目に見て、これらのグループから支援まで受けている。さらに、翁長雄志知事が最近、山城氏と同じ台に立っていた。

 こうしたダブルスタンダードの結果、多くの人々は運動から遠ざかっている。反基地運動は潤沢な資金があり財政破綻することはなかろうが、最終的に道徳的に破綻するだろう。というより、もう既に破綻していると筆者は見ている。

Viewpoint Okinawan Protest Movement Gone Morally Bankrupt

Robert D. Eldridge, Ph.D.
President, The Eldridge Thinktank

 Common features of movements are the tendency for them to fracture due to ideological fissures, personality clashes among leaders and their followers, factional strife and power struggles, lack of funding or support, or some sort of moral bankruptcy or loss of credibility.

 While many descriptions can be applied to the group of senior citizens and a handful of other activists, mostly from outside of Okinawa, they are always vocal, sometimes violent, and regularly a nuisance to the local community. Moreover, they appear to have unlimited resources using the front or camouflage of the Henoko Kikin (Fund), which informed sources say is only the tip of the iceberg. In addition, outside support comes from Greenpeace and other organizations and reportedly, countries.

 Their ragged look—an apparent costume of the movement—belies their wealth. For example, the older man with the ponytail and mustache is a former math teacher and lives in a very nice, large, modern Western-style home across from the Kishaba housing area of Camp Foster in Kitanakagusuku Village.

 He was recently confronted by one of his former students: “you may not remember me but I am so-and-so. Why are you out here (in Oyama district, below Futenma Air Station’s Gate 1, which is not even his hometown)? Why did you say such hateful things to Americans, including women and children? Mr. Miyahara was unable to answer.

 It is unclear—and maybe he himself does not know it—if he is ideologically motivated, or doing it for the money for post-retirement expenses. He and others are said to be paid for their participation in the protest activities. This writer actually saw a payment delivery being made some time back. Empty, crumbled up envelopes with the sums paid for weekly “protester” jobs have been found in the areas they carry out their activities. It is unknown if they have declared this income on their tax forms, which is coming up soon.

 In addition to ideology and profit, a third factor—psychologically unstable—may be at work too. Or, it is a combination of all three. Several of the protesters I have met or been harassed by are indeed unstable. Normal people simply do not harass other normal people.

 However, there are ordinary people there at the protests too. They visit there, and sometimes end up staying there, some out of ideology, or curiosity, ignorance, or loneliness—they feel a camaraderie with the band of professional protesters, also known as “dispatched protesters,” as in temporary help. Some get fully committed to the movement. Others drift away because of the realities of the real world—jobs, school, family, etc.

 But a new trend is apparent, where people that were once attracted to the movement are now disgusted with it, primarily because of its lawlessness and fundamentalism. They have become aware that the goal for these protesters is not about resolution, but about strife. The longer they continue the friction, the more attention they will get and the more they will earn.

 These groups have become their own vested interest, and indeed serve the political aspirations of those, like the head of the Okinawa Peace Action Committee, Yamashiro Hiroji, who was recently arrested again after being arrested earlier this year. He has sought to run in the Upper House elections over the years, and uses the movement to pursue those goals.

 In addition, once-sympathizers have become bothered by the disruption the activities have caused to the local community—illegal parking, environmental pollution, traffic accidents and congestion, and social fear engendered in the community by the overwhelming numbers of protesters from outside the community. There is hate speech directed not only at Americans, but at local residents, too, and gross acts of violence. Moreover, the violence and hate speech against Japanese law enforcement officials and the Coast Guard has been atrocious, and reflects poorly on Okinawa Prefecture Governor Onaga Takeshi, who appears to condone to this behavior and indeed gets his support from these groups. He even appeared recently on the same stage as Yamashiro.

 These double standards are pushing many people away from the movement. While the movement may have a lot of money and thus won’t go bankrupt financially, it will eventually go bankrupt morally, and this writer would argue, already has.