沖縄メディアと学界の癒着<English付>

エルドリッヂ研究所代表・政治学博士 ロバート・D・エルドリッヂ

ロバート・D・エルドリッヂ異論排除の圧政的体質

左翼縁故で回る教授と記者

 これまでの論点で、地元メディアに力を与えすぎた沖縄の構造的な問題(「沖縄のメディア事情」)、その力の乱用と民主主義の危険(「沖縄メディアの同業者同盟」)、この現状を改善する必要性(「改革を要する沖縄メディア」)と、沖縄メディアを細部にわたって検証してきた。

 本稿では、沖縄の地元メディア(琉球新報や沖縄タイムス)がどんなに不適切で偏見に満ちた悪い報道をしても許されてきた数多くある理由の中から一つを検証してみたい。沖縄の学術界の状況、すなわち、メディアが推進する反基地運動の恩恵を受けてきた大学及び教員の役割についてである。

 沖縄には職業専門学校や専門学校以外に、七つほど大学・短大がある。国立の琉球大学や私立の沖縄国際大学などのキャンパスに足を踏み入れると、まるで反基地活動拠点に来たかのような印象を受ける。反政府、オスプレイ配備反対、日米同盟反対、基地反対、自衛隊反対、安保法制(「戦争法案」)反対などのスローガンが書かれたポスターや大きな立て看板であふれている。これらは通りかかる人々に訴えかける。政治に無関心な人々や自分自身のペースで、自分なりに結論にたどりつきたい人々にとっては不快なものだ。

 実際、沖縄の大学は米軍や自衛隊の基地との交流がほとんどない。大学教員や学生グループから基地を訪問したいという要請があるが、これらはあまりにもまれなケースだ。基地からのセミナーや講義に関する学校への案内は無視される傾向にある。学生のためのインターンシップの案内も同様である。

 これは驚くに値しない。教員のほとんどは県内出身で、その多くが同じ大学の出身者であり、左翼思想、そしてその一部は極左主義に傾倒しているのは不思議ではない。軍隊に入ったことがある教授は一人もいない(また、私が知る限り、政府で働いた経験のある教授もいない)。これでは、専門家として自信を持って国際安全保障や国政を議論することはできまい。彼らは自分たちのイデオロギーに一致した著書、地元紙、または主観的経験を拠所にしたオピニオンしか持ち得ない。しかも、地元メディアから転職した上級学位を取得していない「教授」や「講師」さえいる。異なった観点が示されないため、教員の偏った考えをそのまま学生が引き継いでしまう(その悪循環が過去からある)。

 また、地元の大学を卒業した学生が地元メディアに就職するのは当然あることだ。新聞社は積極的に学生を募集する。中でも、自分の出身大学や所属ゼミから後輩を選ぶ。自分が師事した教授からの協力や推薦も受けている。記者になったら恩師からの識見や紹介を頼りにする。そして、こうした学者を記事で定期的に紹介し、あるいは、評論家として執筆を依頼する。

 地元メディアが騒ぐ出来事でその現象が見られる。例えば、米海兵隊の幹部(私自身を含めて)が、普天間飛行場のゲート前で十数人程度が行う、時に暴力的な反基地“平和”運動やヘイトスピーチの実態や性質について発言をした後、その発言を地元メディアは「思いやりのないもの」と、書きたい放題の批判をする。発言は真実で、その時もその後も他の多くの根拠で立証されていたとしてもだ。地元のお抱え学者らは、米軍は地元市民を大事にしないという趣旨のコメントを求められ、喜んで責務を果たす。彼らは実際に米軍が何を言ったのか、その理由や背景については知る由もない。

 学者というものは、穏やかで理論的で、かつ、注意深い分析や平穏な省察に基づいていなければならない。学者は扇動的なメディアの攻撃に自分の名前や名声を貸すべきではない。残念ながら、沖縄ではこの風潮が蔓延しすぎている。毎日のように、学者らが出来事の詳細を常に知ってはいないのにコメントを発し、時には件の学者の学術的定評でなく、新聞が編集方針に沿った発言に書き上げるのを許してしまっている。

 沖縄の政治的公正に賛同しない学者は大学内で面と向かって罵られる。大半の学者やメディアと異なった見方を表明したり、違う政治的見解の人々と関係を持っているという理由で執拗な批判を受けている教授を個人的に5、6人知っている。今年3月下旬、ある教授から連絡があり、私は彼が所属する同大学内の研究所の客員研究員のポストを辞任するよう求められた。彼は私の支援者になっているため大学で批判を受けている。沖縄の学術環境の“圧政的”性質が原因で沖縄を離れてしまった学者たちもいる。地元メディアは“オール沖縄”なので、もちろんのこと、同調しない考え方をする人々の排除にいそしむのだ。

 沖縄の大学の問題を議論するだけで本が一冊書けそうだ。本論文では、地元メディアと地元学術界が不快なほどの密接な関係にある状況はメディアと学術のどちらにとっても不健全だと指摘しておきたい。メディアはチェックされなければならないし、学術界はメディアから距離を置きながら独立していなければならない。

 しかし、現在の沖縄の学術界はメディアを恐れ、恩義を受け、市民社会が望んでいるようなメディアのチェックができなくなってしまっている。

Okinawa’s Academics, Failing to Check the Media

Robert D. Eldridge, Ph.D.

 Until now, over the course of several essays, we have examined the media in Okinawa in great detail, such as the structural problems in Okinawa that make the local media so powerful (“The Media Situation in Okinawa”), the abuse of that power and the dangers to democracy (“What the Hyakuta Incident Taught Us”), and the need to improve the situation (“Reforming the Media”).

 In this essay, I will discuss the first of a handful of elements that that enable the local media in Okinawa to perform so badly and get away with improper and biased reporting. The first of these elements is the local academic situation here in Okinawa, namely the role of the universities and the professors, who for the most part are beholden to the anti-base agenda that the media promotes.

 There are approximately seven universities or colleges here in Okinawa, not including trade or other specialty schools. When one walks on to some of the campuses, particularly the University of the Ryukyus and Okinawa International University, it feels almost as if you are transported into the center of the anti-base camp. Posters and large placards stating anti-government, anti-Osprey, anti-Japan-U.S. alliance, anti-base, anti-Self-Defense Force, and anti-security bills agendas abound.
These signs shout at the passerby. It can be an uncomfortable environment for someone who is a-political, or who wishes to reach their own conclusions, in their own way, in their own time.

 In contrast, the schools have very little interaction with the bases. There is an occasional request by a faculty member or a student group to visit the base, but these are all too rare. Contacts by the bases to the schools for lectures or seminar visits tend to be ignored, as are offers of internships for their students.

 This is not surprising, as the faculty, most of who are from Okinawa and themselves attended the same schools, tend to be to the Left, and in some cases, to the extreme Left. None of the professors has served in the military (or even in the national government, as far as I am aware). As such, they cannot discuss international security or national policy with any level of expertise or confidence, and instead only have opinions based on books by those whom they identify ideologically (who also have no military or policy expertise) or local newspapers, or subjective experiences. There are even some “professors” and “lecturers” who moved over into their positions from the media and lack higher degrees.With no competing narrative, the biases of the faculty become those of the students.

 It is also no surprise that some of the students from these schools choose a career in the local media. The newspapers aggressively recruit students, particularly from the schools and seminars they attended, and with the assistance and advice of their former professors. Upon becoming a reporter, they then rely on their former professors for insights and introductions, and regularly introduce these professors in their stories or request their services as a commentator in a column.

 We see this phenomenon quite often following an event that the local media portrays as significant. For example, after comments attributed to U.S. Marine Corps officials (myself included) about the true nature of the sometimes violent anti-base “peace” movement and hate speech practiced by a dozen or two protesters at Futenma, the local media had a field day criticizing the remarks as “insensitive,” etc., when they were only the truth, and substantiated by many other sources then and subsequently. Comments to the effect that the U.S. military does not care about local civilians by local, beholden professors were requested, and they willingly obliged, without any knowledge of what was actually said, why, or how.

 Academics must be the voice of calm and reason, based on careful analysis and quiet reflection. They cannot and should not lend their name and fame to sensationalist media attacks. Unfortunately, in Okinawa, this is all too prevalent. Daily, academics comment on issues they do not always know the details of, and in some cases, allow the newspapers to write up their remarks along the editorial lines of the newspaper and not the academic standards of the professor in question.

 Professors who do not go along with the political correctness in Okinawa face abuse within the universities. I personally know of half-a-dozen professors here who faced intense criticism for expressing views or even having relationships with people of different political viewpoints. I was contacted by one of them in late March this year and asked to disassociate myself from his institute because he was getting criticized as a result of his being my sponsor at the school. Several of them have since left Okinawa, due to the “oppressive” nature of the academic atmosphere here. Of course, the local media encourages this effort to weed out independent thinkers for the sake of an “All Okinawa” agenda.

 Discussing the problems in Okinawan universities would require an entire book, but what I wanted to point out in this essay is that the local media and the local academic community have an uncomfortably close relationship that is unhealthy, and does not help either community. The media needs to be checked, and the academics need to be independent. Instead, today, academics in Okinawa are afraid of the media and beholden to it, and is unable to be the check on the media that civil society desires it to be.

Eldridge was born in New Jersey, U.S.A., in 1968, and graduated from the Department of International Relations, Lynchburg College, Virginia. He earned his doctorate from Kobe University Graduate School of Law in 1999. From 2001-2009, he was a tenured associate professor at Osaka University’s Graduate School, and from 2009-2015, served as the deputy assistant chief of staff, G-7 (Government and External Relations), Marine Corps Installations Pacific in Okinawa. During this time, he was one of the proposers of Operation Tomodachi at the time of the March 2011 Great East Japan Earthquake and Tsunami. He is the author of numerous works including The Origins of the Bilateral Okinawa Problem (2003) and The Origins of U.S. Policy in the East China Sea Islands Dispute (2014).