中国の「一帯一路」経済投資は軍事拠点も拡張 China’s One Belt One Road economic investment also expands military footprint

 今週公表された報告書によると、中国はインフラプロジェクトに1兆㌦以上を投資する構想を軍事拠点拡大の手段として利用し、(アフリカ東部の)「アフリカの角」から中東、南アジアまで世界中にパワーと影響力を広げようとしている。

 中国の野心的な「一帯一路」構想は事実上、旧シルクロード交易路を模倣し、世界市場を中国の好みにつくり変えようとするものだ。中国はこれを純粋に経済的要因に基づく計画だと主張しているが、中国の軍事的拡張と結び付いているとの臆測が付きまとっている。

 中国指導部は陸海軍の大規模な増強について、構想に基づく数々の国家主導インフラプロジェクトの安全を確保するために必要だと主張している。だが、ワシントンに拠点を置く「先端防衛研究センター(C4ADS)」の報告書は、プロジェクトが進行する地域で「政治的影響力を生み、中国の軍事的プレゼンスをひそかに拡大し、有利な戦略環境をつくり出そうとしているように見える」と指摘した。

 米国と地域の同盟国は、ますます権力を強める習近平中国国家主席が一帯一路計画を推し進めるのを警戒しながら見ており、中国による経済・インフラ開発への寛大な支援を受け入れる国々や高官たちが、別の形でも中国に恩義を感じてしまうと恐れている。

 C4ADSのアナリストたちが中国が融資した15のインフラ事業を精査したところ、中国が重視する港湾、道路、鉄道、パイプライン建設は、これらの領域の経済的影響力を通じ中国の優れた融資能力を高めるとみられる。だが、構想に基づく開発プロジェクトを通じて造られたインフラネットワークはまた、中国軍の兵站(へいたん)拠点になると、報告書は指摘している。

 アナリストたちによると、「主要な港の周辺に冶金・造船産業などのためのデュアルユースのインフラ、産業基盤を築くことは、軍事作戦の際に兵站としての商業港の有用性を高める」という。

 一帯一路構想を通じ、「中国は長期の軍事パトロールを容易にする商業港の開発や、政治的友好または必要な時に強制力を生み出す投資によって、中国の安全保障上の利益が適切に守られるようにインド太平洋地域を形作ろうとしている」と、アナリストたちは指摘した。

 中国が大規模インフラ計画を進める「本当」の目的をめぐり、研究者や政策立案者の間で激しい議論が起きている。

 「国際経済」誌に掲載された構想に関する最近の評論集で、シンガポール銀行のチーフエコノミスト、リチャード・ジェラム氏は「一帯一路構想は中国のむき出しの拡張主義を表面的にはより受け入れやすい外見に装った、ほとんど偽りの構想だ」と指摘。「『ハード』と『ソフト』パワーの間で位置付けが不明確な外交政策ツールとみるべきだ」

 「ユーラシア・グループ」のイアン・ブレマー社長は同誌で、国家資本主義という中国の経済・政治モデルは、この国が経済的超大国へと成長する中で、驚くほど回復力があることが判明した、と論じた。
 「言い換えれば、中国の夢に賭けないより賭けた方が安全だ」

(4月19日付)

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China is using its $1 trillion-plus investment initiative in infrastructure projects as a way to expand its military footprint, projecting power and influence around the globe from the Horn of Africa into the Middle East and South Asia, says a report released this week.

Speculation over Chinese military expansion tied to the country’s ambitious One Belt One Road initiative, which effectively seeks to mimic China’s old Silk Road trade routes and reshape the global marketplace more to Beijing’s liking, has dogged China’s claims that the program is driven purely by economic factors.

But the vast buildup of naval and ground forces, which Chinese leaders say is necessary to provide security for the large number of state-sponsored infrastructure projects under the initiative, “appear to generate political influence, stealthily expand China’s military presence, and create an advantageous strategic environment” where the projects are located, analysts at the Washington-based Center for Advanced Defense Studies (C4ADS), wrote in a report.

The U.S. and its allies in the region have watched warily as increasingly powerful Chinese President Xi Jinping has pressed the One Belt One Road plan, fearful that countries and officials who accept China’s largesse in developing their economies and infrastructure will find themselves beholden to Beijing in other ways as well.

Reviewing 15 Chinese-financed infrastructure programs, C4ADS analysts found that Beijing’s focus on building up ports, roads, railroads and pipelines will bolster China’s financial prowess through these spheres of economic influence. But the infrastructure network created through development projects under the initiative also lays down the logistical backbone for China’s military, the report found.

“Building up dual-use infrastructure and industrial capacity, such as for metallurgical and shipbuilding industries, around key ports would augment the logistical utility of commercial ports in the event of a military operation,” analysts wrote.

Through the One Belt, One Road initiative, “Beijing is molding the Indo-Pacific to ensure its national security interests are adequately protected through the development of commercial ports that can facilitate long-range military patrols and investments that can generate political goodwill or - when necessary - coercive power,” analysts said.

China’s “real” purpose in pursuing the massive infrastructure program has sparked a fierce debate among academics and policymakers.

“The Belt and Road Initiative is a largely bogus concept, dressing up raw Chinese expansionism in a superficially more acceptable guise,” Richard Jerram, chief economist of the Bank of Singapore, wrote in a recent symposium on the concept in The International Economy magazine. “It is best seen as a foreign policy tool, positioned imprecisely between ‘hard’ and ‘soft’ power.”

Ian Bremmer, president of the Eurasia Group, argued in the same issue that China’s economic and political model of state capitalism has proved surprisingly resilient as the country grows into an economic superpower.

“Put another way, it’s safer to bet on the China dream than not.”

April 19, 2018