「緊急事態」で議会と政権が対立 Senators, State officials spar over ‘emergencies’
上院外交委員会の公聴会で10日、ペルシャ湾岸諸国への巨額の武器売却を進めるための政権の「緊急事態」宣言をめぐって議員らが、国務省高官に詰め寄る場面があった。宣言に批判的な議員らは、議会の承認を得ずに合意を交わそうとするものであり、武器輸出管理法の乱用に当たると主張している。
同委の民主党筆頭委員メネンデス上院議員(ニュージャージー州選出)はクーパー国務次官補(政治・軍事問題担当)に「あなたが就任して以降、国務省は議会と、武器輸出計画を管理する法を軽視してきた」と述べた。
5月24日にホワイトハウスが、国家安全保障を理由に武器輸出管理法の適用免除を発動し、サウジアラビア、アラブ首長国連邦(UAE)などへの武器売却への議会の検討手順を回避することを決めて以降、議会と政権の間の緊張が高まっている。適用免除によって、議員らの間で党派を超えて反発が起こり、議員らは議会の承認が必要だと主張した。
メネンデス氏は、クーパー氏が自分でポンペオ国務長官に、武器輸出管理法に基づく緊急事態を宣言することを提案したのかと詰め寄った。
クーパー氏は、宣言への直接の関与について答えることは避けながら、ポンペオ氏には「軍の増強、緊急事態の宣言、制裁手続きなど数多くの手段や検討事項」が提示されたとだけ述べた。その上で、国務省は最終的に、イランの脅威は「緊急事態に相当する」との決定に至ったと強調した。
メネンデス氏は、ポンペオ氏の「メッセージは明らかだ。つまり『議会は武器売却を検討することができる。ただ時間はかけず、答えにくい質問もするな。でないと、法律を無視し、この手続きから議会を完全に排除するだけだ』ということだ」と述べた。
ポンペオ氏は繰り返し武器売却を擁護し、イランからの米国と中東諸国への脅威に言及している。この中東諸国の中には、イランを仇敵と見なすサウジも含まれている。クーパー氏は、取引の一部は、1年前から進められきたものと主張、「友好国への約束を守る」ためだとして緊急事態宣言を擁護した。
下院軍事委員会の民主党議員らは、トランプ政権のこの動きについて調査を要求したが、調査が実施されるかどうかは明らかになっていない。
クルーズ上院議員(テキサス州)ら一部の共和党上院議員も、政権の手法に不快感を表明した。クルーズ氏は「この問題で国務省が取っている手順は率直に言うとくずだ」と指摘、「明確で、存在する緊急事態」への議会の同意がないまま国務省が緊急事態を基に法の適用を回避しようとするなら、政権に反対票を投じると断言した。「法に従い、尊重しろ」と同氏は述べた。
国務省のサイトによると、外国への軍需品の売却は、政府の検討と「要求された場合」の議会への通知がなされた上で承認される。上下両院の超党派議員らはサウジの人権侵害やイエメン内戦への関与などを指摘し、繰り返し、サウジへの精密誘導弾などの81億ドルの武器売却を阻止してきた。
(7月10日付)
The Senate Foreign Relations Committee’s hearing room on Wednesday got heated as members pressed a top State Department official on the justification for the Trump administration’s declaration of “emergencies” to push through multibillion dollar weapons sales to Persian Gulf countries.Critical lawmakers say the practice amounted to abuse of arms exports laws to complete deals that Congress would never approve.
“Since you began your tenure, the [State] Department has shown only disdain for Congress and the laws that govern our arms export programs,” New Jersey Sen. Robert Menendez, the panel’s ranking Democrat, told R. Clarke Cooper, assistant secretary of state for political-military affairs.
Tensions between Congress and the administration have been simmering since May 24th when the White House chose to skip a congressional review process for arms deals with Saudi Arabia, the United Arab Emirates and other countries by invoking a national security waiver in the Arms Export Control Act.The waiver ignited bipartisan anger among lawmakers, who argued such deals require congressional approval.
Mr. Menendez pressed Mr. Cooper on whether he personally presented Secretary of State Mike Pompeo with the option to declare an emergency under the act.
Mr. Cooper side-stepped addressing his direct involvement in the decision, saying only that Mr. Pompeo was presented with “a number of tools and consideration including increase of force posture, this emergency declaration, and application of sanctions.”He said it was ultimately decided by the department that Iranian threats “did equate an emergency status.”
Mr. Menendez said Mr. Pompeo’s “message to us is clear: `Congress can review arms sales. Just don’t take too long, or ask tough questions. Otherwise I’ll just ignore the law and cut you out of the process entirely.'”
Mr. Pompeo has repeatedly defended the sales, citing tensions and threats from Iran to America and its regional allies, several of whom - including Saudi Arabia - view Iran as an arch rival.Mr. Cooper said some of the deals were set in motion over a year ago and defended the emergency declaration because it “was providing assurance for our partners.”
A group of Democrats on the House Foreign Affairs Committee has called for an investigation into the Trump administration’s move, but it remains unclear whether a review has begun.
Some Republicans, including Sen. Ted Cruz of Texas, also expressed unhappiness with the administration’s methods.“The process that the State Department followed in this issue, not to put too fine a point on it, was crap,” Mr. Cruz said, vowing to vote against the administration if the department tried to use the emergency waiver without a “clear and extant emergency” that Congress consents to.“Follow the damn law, and respect it,” he said.
According to the State Department’s website, foreign military sales are approved after both a government review and a congressional notification “when required.” A bipartisan group of lawmakers in the House and Senate have repeatedly moved to block the $8.1 billion in weapons deals, including the sale of precision-guided munitions, for Saudi Arabia, citing the kingdom’s rights record, its involvement in the war in Yemen and other factors.
July 10, 2019