ロシアとの核条約には中国を加えることが不可欠とトランプ氏 Trump: China vital to Russian nuke pact
米国とロシアによる冷戦時代のミサイル条約を時代遅れのものにしたのは、グローバルパワーとして台頭する中国の地位だった。トランプ米大統領は今週、米露の合意を維持する唯一の方法は、中国も急拡大する軍事力を制限することだと示唆した。
軍備管理の専門家によると、トランプ氏が5日夜の一般教書演説で冷戦時代にロシアと結んだ中距離核戦力(INF)全廃条約からの離脱を正当化した比較的短い一節は、大きく異なる現代の戦略環境に対し、とっくに消滅したソ連と交渉した核の条約を再構築することが、極めて複雑なテーマであることを認めるものだ。
米露が数十年間維持してきたミサイル条約をホワイトハウスはほんの数日前に破棄したが、トランプ氏は、理論上はこれを置き換える用意があると語った。
専門家は、その決定と、今後のいかなる合意も中国抜きでは基本的に無意味だと大統領が示唆したことは賢明だと指摘。だが、独自のミサイル計画を構築し、東アジアで影響力を拡大し、世界をリードする超大国として米国に挑戦している中国には協力する気がほとんどないと、専門家は警告する。
トランプ氏は5日夜、議員たちにこう説明した。「おそらくわれわれは中国やその他の国を加えて異なる合意を交渉できる。そうでなければ交渉できない」
新たな合意に至らなかった場合、トランプ氏は「他のどの国よりもはるかに費用を掛けて技術革新していく」と主張した。
核交渉の傘を広げ、新たな世界的な軍拡競争を回避しようとしているが、今のところいい兆候は出ていない。
実際、中国の政府系メディアは既に、多国間のミサイル合意の考えをきっぱり拒否。中露は2020年に新たな米大統領が選ばれることを期待し、先送りするだけだと、専門家は指摘する。
トランプ氏の発言に先立ち、政権は先週、レーガン大統領とソ連の指導者ミハイル・ゴルバチョフ氏が交渉した1987年のINF条約から離脱することを正式に発表した。この合意は、両国が短中距離の「戦術」核ミサイルを配備することを禁じるものだ。射程300~3400マイルの兵器が対象で、分断された欧州で冷戦の敵同士が核を撃ち合う敷居の低下を防ぐことを狙ったものだった。
だが、政府当局者や軍事専門家によると、ロシアは近年、この合意に組織的に違反。ホワイトハウスはINFの規約に従い続ければ、戦略的に不利な立場に置かれると主張していた。
ロシア政府は米国の離脱に怒りを示し、ミサイルシステムを増強すると宣言した。
さらに、ロシアのプーチン大統領は、INFの対象にはならない「無敵」の超音速ミサイルを誇示している。そのような兵器は米軍・情報機関当局者にとって重大な懸念となっており、米国防総省は先月、これらの最先端兵器に対抗する広範な新ミサイル防衛戦略を公表した。
米露が新たな軍拡競争に突き進み始める中、専門家は、特に中国が南シナ海や地域のその他の場所で挑発的な態度を取っていることを考慮すると、大統領が中国をこの議論に含めたことは正しいと指摘した。
ロシアがINFの規約を回避していることは明らかだが、中国はそもそもこの条約の制約を一切受けていない。
軍備管理協会のダリル・キンバル事務局長は「中国は配備済みの核を全部で300発持っている。そのおよそ3分の2が短中距離弾道ミサイルに搭載されている」と語った。
(2月7日付)
China’s status as a rising global power has rendered Cold War-era missile pacts between Washington and Moscow obsolete, and President Trump this week signaled the only way such agreements can be preserved is if Beijing also is willing to limit its burgeoning military capabilities as well.
Arms control experts said a relatively brief passage in Mr. Trump’s State of the Union speech Tuesday evening justifying his withdrawal from the Cold War-era Intermediate-range Nuclear Forces (INF) Treaty with Russia was a nod to a vastly complicated topic - how to re-engineer nuclear pacts negotiated with the long-gone Soviet Union for a vastly different modern strategic landscape.
Mr. Trump said he was ready - in theory - to replace a decades-old U.S.-Russia missile treaty that the White House scrapped just days ago.
Analysts say that decision - and the implication by the president that any future agreement without China is essentially useless – was smart, but they also caution that there’s little incentive for Beijing to cooperate as it builds out its own missile program, expands its influence in East Asia, and challenges the U.S. as the world’s leading superpower.
As Mr. Trump put it to lawmakers Tuesday evening, “Perhaps we can negotiate a different agreement - adding Chinaand others - or perhaps we can’t.”
And if no new deal is possible, he added, “We will outspend and out-innovate all others by far.”
The early signs of a broader nuclear-negotiating umbrella to avoid a new global arms race aren’t promising.
Indeed, state-affiliated media in China already have flatly rejected the idea of a multinational missile agreement, and analysts say both China and Russia could simply stall in the hopes a new U.S. president is elected in 2020.
Mr. Trump’s comments come after the administration last week formally announced it was leaving the 1987 INF deal negotiated by President Reagan and Soviet leader Mikhail Gorbachev, an agreement that prohibited both countries from deploying short- and medium-range “tactical” nuclear missiles. The deal covered weapons with a range of about 300 to 3,400 miles and was designed to stop lowering the threshold for a nuclear exchange between the Cold War adversaries in a divided Europe.
But in recent years Russia has been systematically cheating on the deal, administration officials and defense analysts say, and the White House argued the U.S. was placing itself at a strategic disadvantage by continuing to follow the terms of the INF.
Moscow responded angrily to the American exit and pledged to ramp up its missile system.
In addition, Russian President Vladimir Putin has boasted of an “invincible” hypersonic missile system that wouldn’t have been covered by the INF. Such weapons are of grave concern to U.S. military and intelligence officials, and the Pentagon last month unveiled a broad new missile-defense strategy aimed at countering those and other cutting-edge weapons.
As the U.S. and Russia begin ramping up for what could become a renewed arms race, specialists say the president is right to include China in the discussion, especially given Beijing’s provocative posture in the South China Sea and elsewhere in the region.
While Moscow clearly was skirting the terms of the INF, Beijing has never been constrained by the treaty in the first place.
“They have a total of about 300 nuclear-deployed weapons. About two-thirds of those are on short- and intermediate-range ballistic missiles,” said Daryl G. Kimball, executive director of the Arms Control Association.
February 7, 2019