ビッグデータで交通渋滞緩和へ Arizona city rolls out voluntary traffic reduction program - by tracking residents’ cellphone data
ビッグデータで個人の行動が追跡されることに対する懸念が指摘される中、アリゾナ州の都市が、交通渋滞を緩和するために、住民の動きを追跡する計画を開始した。
フラッグスタッフ市職員らは、計画への参加は任意であり、匿名で行われると強調した。これは、携帯電話の位置情報を使ったもので、民間企業で収集、分析し、その情報を、計画を運用する運輸当局に販売するという仕組みだ。
フラッグスタッフ市都市計画機関の責任者、デービッド・ウェッセル氏はワシントン・タイムズに、「新技術をうまく活用したもので、興味深い。交通、移動のパターンが明らかになってくれば、今よりずっといい輸送サービスを立案できる」と語った。
サンフランシスコの分析企業、ストリートライト・データは、スマートフォンのアプリから集めた位置情報の処理を行っている。情報を得るにはスマホユーザーの許可が必要だ。
データと移動情報は、さまざまな情報源から入手可能で、フィットネス・トラッカー、交流アプリ、天気アプリなどからも入手できる。ストリートライト・データはこうして集めたデータを、市の交通情報、人口調査データと合わせて、交通量を予測する。
ストリートライト・データ創設者のローラ・シュウェルCEOは、「誰が路上に居て、どこに住み、どれくらいの頻度で外出し、休暇中かどうかを把握」できると述べた。
都市計画立案者らは、公共の課題に対処するために個人情報を使うこの計画を「スマート・シティー・ムーブメント」と歓迎する一方で、企業がビッグデータを使って個人の行動パターンを分析することになり、個人にとって脅威だとする批判的な見方もある。
情報セキュリティー専門家のクリス・ドミトリアディス氏はサイバーセキュリティー誌「CEOオンライン」で「ビッグデータを駆使したプロジェクト、ビッグデータ使用事例に対する関心は非常に高いが、同時にセキュリティーとプライバシーの見地からはさまざまな課題が見えてくる」と指摘した。
ドミトリアディス氏は、「大規模な漏洩(ろうえい)につながる可能性があり、データ管理で手を抜いてはいけない」と訴える。
連邦議会では先月、議員らが、個人のプライバシー、ネットワークセキュリティー、情報漏洩の問題をめぐり主要IT企業の幹部らを追及したばかりだ。
人口約7万2000人のフラッグスタッフの市職員らは、公共サービスを低コストで改善するとしてビッグデータの活用を歓迎している。
ウェッセル氏は、ストリートライト・データによって、技術者らは、病院、モールに向かうバスなどの乗り物の動き、雪が交通にどのような影響を及ぼすかを把握できるようになると指摘。新たな交通・移動パターンが浮かび上がってくると強調した。
ストリートライト・データは、バージニア州、ミネソタ州、オハイオ州、フロリダ州、ニューヨーク、トロントなど他の北米の州、都市でも成果を上げている。
ビッグデータ利用の推進者らは、プライバシーの問題は、このインターネットの時代に個人情報がどのように扱われているかという観点から見られるべきだと主張する。例を挙げると、グーグルマップで位置情報の収集を許可しているスマートフォンユーザーは、全スマホユーザーの30%~60%だという。
(1月10日付)
Amid concerns of Big Data tracking people’s movements, an Arizona city has launched a program to track its residents’ movements - in the name of reducing traffic congestion.
Officials in Flagstaff say participation in the program is voluntary and anonymous. It relies on cellphone location data that’s collected and analyzed by a private company, which then sells the information to transportation officials to operate the program.
“It is an exciting and positive use of new technology,” David Wessel, manager of the Flagstaff Metropolitan Planning Organization, told The Washington Times. “When we have a clearer picture of our traffic and travel patterns, our ability to tailor our transportation services is greatly enchanted.”
StreetLight Data, a San Francisco-based analytics firm, gathers and crunches data swept up from apps that request user permission to access a smartphone’s location.
Data and navigation analytics are gathered from a range of sources, including fitness trackers and dating and weather apps. The firm then blends in local government traffic information and census data to predict traffic flow.
Laura Schewel, founder and CEO of Streetlight Data, has said her firm can “tell who’s on the road, where they live, how frequently they make this trip, and whether or not they are on vacation.”
While urban planners herald the “smart cities movement” for using private data to address public issues, critics say such activities highlight threats to privacy posed by firms exploiting Big Data to discern personal habits.
“Despite the considerable enthusiasm for big data-driven projects and use cases, big data also presents a range of evolving challenges from a security and privacy standpoint,” information security expert Chris Dimitriadis wrote this week in CSO Online, a cybersecurity journal.
He urged organizations to “avoid taking shortcuts in their data governance that could open the door to a large-scale breach.”
Just last month, members of Congress grilled top executives of major tech companies over issues of personal privacy, network security and data breaches.
In Flagstaff, a city of almost 72,000, officials are welcoming Big Data as a budget friendly way to improve public services.
Mr. Wessel said StreetLight Data has allowed engineers to better see how buses and other vehicles travel to hospitals and malls, and how snow affects traffic. New traffic and transit patterns are on the horizon, he said.
Other StreetLight Data projects in North America have been reported success, including Virginia, Minnesota, Ohio, Florida, New York City and Toronto.
Advocates of Big Data say privacy concerns should be viewed in context of how privacy is evolving in the internet age. The number of smartphones that allow Google Maps to access private location, for instance, runs at 30 to 60 percent of all smartphone users, industry insiders say.
January 10, 2019