Negotiators skirt customs, make flights easier from UAE to U.S. UAEの通関センター交渉に国土安保省が関与


Negotiators skirt customs, make flights easier from UAE to U.S.

Top officials at the Homeland Security Department skirted customary channels in negotiating a special U.S. customs facility at an international airport in the United Arab Emirates, and then some advised on UAE security-related projects after leaving the government, according to congressional and business sources.

Formal plans for a pre-clearance center in Abu Dhabi, one of the seven monarchies that make up the UAE, have sparked congressional concerns about U.S. border security and about the economic impact on the airline industry, where the plan faces opposition from some domestic carriers and airline unions.

U.S. Customs and Border Protection is the Homeland Security Department agency usually responsible for negotiating pre-clearance centers at a handful of airports around the world. Pre-clearance lets federal customs officials search bags and cargo and clear travelers before they board flights destined for the U.S.

Congressional sources said, however, that the plan was not forged by CBP but by top officials at Homeland Security. They said CBP became formally involved in negotiations as much as a year after the department and the UAE signed a letter of intent in December 2011.

“Prior to formal discussions on Abu Dhabi,” one staffer said, “it is not clear that CBP was involved except to provide guidance to senior [Homeland Security] officials who were involved with the UAE from the beginning. It appears that CBP was used as a resource but not brought in until a formal stage at the end.”

CBP officials did not respond to questions about the agreement with the UAE, which was signed in April.

In congressional testimony, agency leaders have said the center will allow them to keep people and cargo that raise security concerns off U.S.-bound flights from Abu Dhabi.

Lawmakers have questioned the genesis of the plan for other reasons.

Noah Kroloff, who was chief of staff under Homeland Security Secretary Janet A. Napolitano, was engaged in the pre-clearance center negotiations, business and congressional sources said.

Before a final agreement was reached, he left the department to form a consulting firm, Global Security & Intelligence Strategies. Other partners include David Aguilar, former deputy commissioner of CBP, and former senior Homeland Security adviser Dennis K. Burke ? all of whom, like Mr. Kroloff, have Arizona-based ties to Ms. Napolitano, who retired in September.

GSIS has since acted on behalf of UAE interests seeking security expertise, said a source familiar with the firm.

The precise nature of the services GSIS provided is unclear. A GSIS spokeswoman declined to discuss the firm’s portfolio and referred questions about Mr. Kroloff’s role in the pre-clearance center negotiations to Homeland Security.

In a statement, the firm said, “GSIS does not represent a foreign government nor does it represent an entity engaged in preclearance discussions.”

Homeland Security officials did not answer questions about pre-clearance center negotiations or Mr. Kroloff’s role.

Homeland Security spokesman Peter Boogaard said a new pre-clearance center will allow CBP agents to screen more passengers before they board flights bound for the United States, “further underscoring our commitment to layered security while also streamlining legitimate travel and commerce.”

December 11, 2013

UAEの通関センター交渉に国土安保省が関与

 国土安全保障省の高官が、アラブ首長国連邦(UAE)の国際空港への米国の特別通関施設の設置をめぐる交渉で通常の経路を回避し、さらに退官後、UAEの安全保障関連のプロジェクトに関してアドバイスを行っていた。議会と企業筋が明らかにした。

 UAEを構成する7首長国の一つ、アブダビの事前通関センターの公式プランが、米国の国境警備と航空業界の業績に影響を及ぼすのではないかという懸念が議会で生じている。プランは、米国内の航空会社と労組の反対に遭っている。

 海外の一部の空港にある事前通関センターに関する交渉は通常、国土安保省の部局、米税関国境警備局(CBP)が担当する。事前通関手続きは連邦税関職員が行い、米国行きの便に搭乗する前に鞄(かばん)、貨物を調べ、旅行者をチェックする。

 しかし、議会筋によると、このプランは、CBPではなく、国土安保省の職員が作成した。同省職員らによると、CBPは国土安保省とUAEが2011年12月に基本合意書に署名後、1年間にわたり公式に交渉に参加した。

 職員によると、「アブダビでの公式な交渉前は、最初からUAEとの交渉にかかわってきた(国土安保省)職員にアドバイスをする以外の部分で、CBPが関与したかどうかは明らかではない。CBPは支援を行ってきたが、最終段階で公式協議に参加した」という。

 CBP当局者は、4月に署名されたUAEとの合意についての質問には答えなかった。

 同局幹部は議会証言で、通関センターによって、アブダビから米国行きのフライトから、安全保障上の懸念のある人やモノを取り除くことが可能になると語った。

 議員らはさらに、プランの発端について別の観点から質問をした。

 企業・議会筋によると、ナポリターノ国土安保長官の首席補佐官ノア・クロロフ氏が、事前通関センター交渉に携わってきた。

 クロロフ氏は最終合意に達する前、同省を退官しコンサルティング会社、グローバル・セキュリティー・アンド・インテリジェンス・ストラテジーズ(GSIS)を設立した。同社には、CBPの元副理事、デービッド・アギラー氏、国土安保省の元顧問、デニス・バーク氏がパートナーとして参加している。クロロフ氏と同様、2人とも、9月に退任したナポリターノ氏とアリゾナ州で接点がある。

 同社に近い筋によると、GSISは以後、安全保障の専門知識を必要とするUAEの代理として活動してきた。

 GSISがどのような業務を提供してきたか正確なところは不明だ。GSISの広報担当者は、同社の業務内容についての質問には答えず、事前通関センター交渉にクロロフ氏が関与したのは国土安保省のためだと指摘した。

 同社は声明を出し「GSISは、外国政府の代理でも、事前通関センター交渉の関係者の代理でもない」と主張した。

 国土安保省当局者は、事前通関センターの交渉へのクロロフ氏の関与についての質問には答えなかった。

 同省報道官のピーター・ブーガード氏は、新しい事前通関センターで、CBP職員が米国行きのフライトの乗客を搭乗前にチェックすることができるようになると指摘、「何重ものセキュリティーにCBPがさらに強く貢献できるようになり、正規の人の移動や通商をさらに容易にする」と説明した。

(12月11日付)