気候変動のばくち打ちにとっての悪いニュース Bad news for climate change boondogglers
あすの天気を予報するのは運任せのことが多い。今から100年後の1日の天気を予報するのは明らかにカネを捨てることになる。遠い将来の何世紀間もの天候パターンを調整しようという計画にカネをつぎ込むことは、さながら食わせ物の鉱山に対する投資である。トランプ大統領は米国は二度とだまされることはないと明言している。
「米国第一」を掲げた彼が提案した2018年度予算は、バラク・オバマの政権お気に入りのチャリティー、「国連緑の気候基金」に行ったであろう国務省の予算割り当てを除外している。それは「海水の上昇が遅くなり始め、そしてわれわれの地球が健康を回復し始めた瞬間」を画したものだと、彼の政権の環境関連の幹部らは言い、その基金に30億㌦を約束し、最初の10億㌦分の約束を果たしている。トランプの予算案はさらに、国務省の国連気候変動のための計画への640万㌦の年間割り当てを無効にした。ミック・マルバニー行政予算管理局長は「私たちは、そういうものは浪費と見なす」と言っている。
天気予報や、法律制定には、タイミングが肝心なのだが、連邦議会の17人の共和党議員が、風向きが優勢な方に、安易に賛成票を投じた。彼らは「共和党気候変動決議案」を共同提案して、新しい大統領が正にその審議を取りやめようとしている時に、気候変動を最優先させるままにすると断言したのである。ニューヨーク州のエリーゼ・ステパネク、フロリダ州のカルロス・キュルベロ、そして、ペンシルベニア州のライアン・コステロを含む連邦議会議員は――きょうは雨が降り、あすは晴れるという具合に――変動する気候は「建設業、農業、そして観光業といったカギを握る経済部門の生産性を損なう可能性があり、未来の世代に高価な経済的、環境的重荷を負わせることになる」と主張する。観光客は誰もリンカーン記念館で雨が降ってほしいとは思わない、しかし、普通、雲は一夜のうちに晴れる。
連邦議会は、毎年、重要なさまざまな数百もの決議案と全力を挙げて取り組む。だから、この決議案に熱心な人たちも、「ロージー・ザ・リベッター・ナショナルデー」(注)とか、「美化週間」制定など、両方とも間違いなく立派な運動なので、こちらの方にもっと熱意を感じるかもしれない。ガリバー旅行記の小人リリパット人がガリバーを縛り付けて以来、米国経済から他に例を見ないほど、自由を奪っているオバマ時代の規制を剥ぎ取ることによって、トランプ政権は、さらに、もっと役に立つことを何かしようと試みている。
この目的のために、オバマ氏による環境保護庁によって策定された連邦燃料経済性基準1年間の見直しを公表した。企業などの平均的全保有車、ガロン当たりの走行距離35マイルを、今後12年かけてガロン当たり54・5マイルに引き上げることを製造業者らに求めようというものである。それは、新車の価格への3800㌦の追加になる。
気候変動問題抑制の風は、海外でも感じられる。今月初めドイツで会議を持ったG20参加国の代表らは、彼らの最終コミュニケから「グリーン(環境に優しい)」プロジェクトに、より多くのカネをつぎ込むという作業の確認を外した。一人の政府の役人は「気候変動」は「当分の間、禁句だ」と言う。
発電のために太陽熱や風力を用いるようにという政府の命令は、ドイツの電気料金を、米国の消費者が普通支払っているものの3倍に引き上げた。その結果、過去1年間で、大部分が貧困な33万以上の世帯の電気が止められた。
米国人は、気候の調整は、不毛のエネルギー計画にカネを浪費すれば済むような簡単なことではないという難しさを学んだ――(破綻した太陽電池メーカー)ソリンドラに浪費された5億3500万㌦は今もなお、集合記憶の中でくすぶっている。トランプ氏の予算方針と規制政策は、米国経済の止まってしまったエンジンを起動させて「地球を癒やす」という冷静な分別ある意図を明示しているのである。
(3月27日付)
注:第2次世界大戦中、女性たちが、銃後にあって、リベット打ちなど、あらゆる軍需産業に従事したことを記念する日を、国家的記念日とすることが3月15日、上院で認められた。下院の議決はまだである。
Predicting tomorrow’s weather is often a crapshoot. Predicting the weather on a day a century from now is obviously throwing money away. Shoveling cash into schemes for regulating climate patterns generations far in the future is an investment in a fool’s gold mine. President Trump vows that Americans won’t be fooled again.
His proposed budget for fiscal 2018 “America First” eliminates State Department appropriations that would have gone to the United Nations Green Climate Fund, a favorite charity of Barack Obama’s administration. He says his environmental leadership marked “the moment when the rise of the oceans began to slow and our planet began to heal,” and pledged $3 billion to the fund, and made good on the first billion. The Trump budget further deletes the State Department’s annual $6.4 million allocation to U.N. climate change schemes. Mick Mulvaney, the director of Management and Budget, says “we consider that to be a waste of money.”
Timing is everything in weather forecasting and legislating, and 17 congressional Republicans put the wrong side of a wet finger to the prevailing wind. They co-sponsored a Republican Climate Resolution, vowing to keep climate change on the front burner just as the new president is taking it off the stove. The congressmen, including Elise Stefanik of New York, Carlos Curbelo of Florida, and Ryan Costello of Pennsylvania, argue that the changing climate – rain today, sunny tomorrow – could harm “productivity in key economic sectors such as construction, agriculture, and tourism, saddling future generations with costly economic and environmental burdens.” No tourist wants to be rained on at the Lincoln Memorial, but the clouds usually clear overnight.
Congress throws its weight behind hundreds of resolutions of varying importance each year, and enthusiasts for this resolution might find greater enthusiasm for a “National Rosie the Riveter Day,” or “Clean-up, Fix-up and Paint-up Week,” good causes both surely are. The Trump administration is attempting to do something even more useful by peeling back Obama-era regulations that restrain the U.S. economy like nothing since the Lilliputians tied down Gulliver.
To this end, the president announced a one-year review of the federal fuel-economy standards drawn up by Mr. Obama’s Environmental Protection Agency, which would require manufacturers to raise the fleet average of cars 35 miles per gallon to 54.5 miles per gallon over the next 12 years. That would add $3,800 to the price of a new car.
The winds of climate change restraint are felt overseas as well. Representatives of the Group of 20 nations, meeting in Germany earlier this month, dropped from their final communique an affirmation of efforts to shower more government money on “green” projects. “Climate change,” says one government official, “is out for the time being.”
Mandates to use solar and wind sources for generating electric power have raised the price of electricity in Germany to three times what an American consumer typically pays. As a consequence, electricity has been cut off to more than 330,000 mostly poor households over the past year.
Americans learned the hard way that control of the climate is not as simple as blowing money on futile energy schemes – the $535 million wasted on Solyndra still smolders in collective memory. Mr. Trump’s budgetary and regulatory policies demonstrate a level-headed intent to “heal the planet” by firing up the stalled engines of the American economy.
March 27,2017