企業幹部らが「差別的」選挙法に抗議の声明 Hundreds of CEOs in opposition of ‘discriminatory’ election laws: ‘These are not political issues’
米主要企業の最高経営責任者(CEO)、幹部ら数百人が14日、共和党政権の州での新選挙法への反対に賛意を表明した。選挙をめぐる激しい戦いの中、民主党に賛同することで、保守派の顧客が離れる可能性がある。
大手IT企業、銀行大手、航空大手、小売大手の幹部らが、選挙への規制を強化する州での「いかなる差別的法律」にも反対するとする声明に署名した。
アメリカン・エキスプレスの元CEOケネス・シュノールト氏、メルクのCEOケネス・フレーザー氏が共同声明の作成を支援した。声明は、ワシントン・ポスト、ニューヨーク・タイムズに全面広告で掲載された。
声明は「米国の民主主義が全国民に貢献するよう、全国民の投票権を守らなければならない。誰もが、投票権を守る責務を感じるべきであり、正当な有権者が投票の公平で公正な機会を持つことを制限または妨害する差別的な法律、法案に反対することに責務を感じるべきだ。投票は、民主主義の血液であり、全米国民に、力を合わせて、国民の最も基本的な権利を訴える無党派の活動に参加するよう呼び掛ける」としている。
企業幹部らは、政治的主張はないとしている。しかし、これらの主張は、党派的な反応を呼び起こした。
米保守連合(ACU)のダン・シュナイダー事務局長は、アマゾン、アップル、バンク・オブ・アメリカ、ユナイテッド航空、ターゲットなどによるこの政治活動が、保守派からの反発を招き、ボイコット運動が起きると述べた。
「これらの企業は非常に近視眼的だ。企業は、雇用を創出し、株価を上げる政策を主張する保守的な自由市場支持団体に依存してきた。保守派に背を向けることで、議会とホワイトハウスの過激な左派の顔色を窺(うかが)っている。長くは続かず、例のあれとか言われるようになる」
ACUは今週、政治的左派の策略に乗らないよう企業に求める活動を開始した。企業幹部らとの面会を求め、拒否すると草の根の活動に取り掛かると脅した。
この声明が消費者らの間でどの程度、反響を呼ぶかはまだ分からない。しかし、米市場の大部分は、リベラル派の主張を受け入れていない。
ギャラップ社が今年に入って公表した調査によると、国民の36%は自身を保守派と考え、35%が穏健、25%がリベラルと認識している。
企業幹部らの声明は、特定の州や法律に反対しているというわけではないようだ。しかし、ジョージア州の新選挙法や、有権者への身分証明の要求など選挙不正防止のための共和党の取り組みに対するリベラル派の怒りを反映したものだ。
投票での身分証明の提示は、米国各地で行われ、何十年も前から規定されている。全米州議会会議によると、現在、36州で有権者に身分証明の提示を求めている。
選挙法は、一部の州で厳格化され、写真付きの身分証明書が要求されている。10以上の州では、投票時に写真付き身分証明書の提示を求めている。インディアナ州が、写真付きの身分証明を求める厳格な措置を取った最初の州となった。このような措置は、2008年に最高裁が支持を表明していた。
(4月14日付)
Hundreds of CEOs and executives from major U.S. companies on Wednesday signed on as opponents of new election laws in Republican-run states, potentially alienating their conservative customers by lining up alongside Democrats in a fierce political battle over how America votes.
Large tech companies, big banks, major airlines and retail businesses all signed a statement vowing to oppose “any discriminatory legislation” in states that tighten election laws.
Kenneth Chenault, former chief executive of American Express, and Kenneth Frazier, chief executive of Merck, helped organize the joint statement, which appears as a full-page advertisement in The Washington Post and The New York Times.
“For American democracy to work for any of us, we must ensure the right to vote for all of us,” the statement said. “We all should feel a responsibility to defend the right to vote and to oppose discriminatory legislation or measures that restrict or prevent any eligible voter from having an equal and fair opportunity to cast a ballot. Voting is the lifeblood of our democracy, and we call upon all Americans to join us in taking a nonpartisan stand for this most basic and fundamental right of all Americans.”
The executives insisted they were not taking a political stand. Nevertheless, the stand they took invited a partisan response.
Dan Schneider, executive director of the American Conservative Union, said the political activism by companies such as Amazon, Apple, Bank of America, United Airlines and Target would provoke a backlash of conservative boycotts.
“These corporations are extremely shortsighted,” Mr. Schneider said. “They have relied on conservative and free-market activist organizations to argue for the policies that create jobs and increase shareholder value. By turning their backs on conservatives, they believe they are currying favor with the radical left in Congress and the White House. That’s going to be a short-lived proposition for them. They’re going to be bitten in the you-know-what.”
The American Conservative Union this week launched a campaign to urge businesses not to bow to the agenda of the political left. They asked for meetings with business leaders and threatened grassroots action if rebuffed.
How the businesses’ statement resonates with customers remained to be seen, but large swaths of the U.S. marketplace don’t buy into liberal doctrine.
A Gallup survey released this year found that 36% of Americans identify as conservative, 35% as moderate and 25% as liberal.
The business leaders’ statement does not identify individual states or specific legislation that the business executives deem objectionable. However, it echoes liberal outrage over Georgia’s new election laws and Republicans’ push for election safeguards such as voter ID requirements.
Requiring identification to vote is commonplace in the U.S. and has been on the books for decades. Thirty-six states currently require voters to show ID, according to the National Conference of State Legislatures.
The laws have become increasingly strict in some states, where photo IDs are now required. More than a dozen states specifically request photo identification to cast a ballot. Indiana was the first state to implement a strict photo requirement, which the Supreme Court upheld in 2008.
April 14, 2021