「シェークスピアを教えるな」と主張する教師たち Woke teachers want Shakespeare cut from curriculum
教師たちが英国の劇作家ウィリアム・シェークスピアにかぶせていた金冠は今、頭から落ちそうだ。人種や性、ジェンダー、階級などの問題に鈍感なシェークスピアの姿勢を責める教師たちの攻撃にさらされているのだ。新しいタイプの教師たちにとって、シェークスピアは文学界の偉人ではなく、帝国による抑圧の道具であり、授業で詳しく解説、またはカリキュラムから完全に排除されるべき存在と映っている。
「シェークスピア文学は白人至上主義と植民地主義だ」。こう宣言したのは、「#教科書破壊」という団体を設立した教師たちだ。同団体は中心的な西洋文学を排除するか、厳しい批判の対象にすることを求めている。
反シェークスピアの教師たちによれば、シェークスピア作品のファンは問題のある世界観を無視しているというのだ。シェークスピアの読者は、「ホワイトネス(白人性)」の思考に対処することが求められるというのである。
これらの教師たちは、シェークスピアを教えなければならないなら、原作を作り変えたものか、平等問題に焦点を当てた副読書を提示すべきだと主張している。
ミネソタ州セントポールのツインシティーアカデミーで英語を教えるエリザベス・ネルソン氏は、(司書向け月刊誌)「学校図書館ジャーナル」に対し、ローマの指導者を描いたシェークスピアの悲劇「コリオレイナス」を読む時、生徒にマルクス理論を教えていると語った。
ニュージャージー州リンクロフトのハイテク高校で教えるサラ・マルハーン・グロス氏は、同ジャーナルに対し、「ロミオとジュリエット」を読む時、生徒たちに「有害な男らしさの分析」を提示していると述べた。
シェークスピアに対する戦いは、2020年、21年に始まったわけではない。ペンシルベニア大学の学生たちが、アイビーリーグ会館からシェークスピアの肖像画を撤去してから、昨年12月で5年が経過した。
「#教科書破壊」の背後にいる活動家たちが、シェークスピアを社会正義運動の標的に定めたのは18年10月のことだ。
学校図書ジャーナルは今年、この運動に加わり、シェークスピアの代わりとなる青年向け小説を提示した。同ジャーナルは「子供や10代の若者に協力する司書や情報専門家のための第一級雑誌」と自称している。
司書たちも、「ハムレット」や「マクベス」「リア王」などの古典を書いたシェークスピアの現代的価値に疑問を呈するエッセーを発表している。
「現代的、多様、包括的な声を伝える余地をつくるために、シェークスピアを排除、または重視するのをやめる時だと結論付ける教師が増えている」。「教えるべきか、教えぬべきか:シェークスピアは今も現代の生徒に適切か」と題するエッセーは、こう主張していた。
一部の専門家は、シェークスピアをブラックリストの載せることが教育向上につながるという主張を疑っている。
「これは新たな形態のキャンセル・カルチャーだ」。保守系の「全米学識者協会」のピーター・ウッド会長はこう語った。「彼らは偉大な書物に関心がない」
同協会が昨年まとめた報告書では、民主党活動家のジェシー・ジャクソン師が1987年にスタンフォード大学で学生を率い、「西洋文明を排除せよ」とシュプレヒコールを上げながら行進したことが、現代教育の転換点になったと指摘した。
それから1年以内に、同大学は西洋文明を学部生の必修科目から外した。報告書によると、これと同時期に、各地の学校で白人男性作家を敵視する多文化政策が採用され始めた。
(2月16日付)
The crown teachers once put on William Shakespeare now lies uneasy upon his head as the English playwright comes under assault from teachers who fault his unwoke attitudes regarding race, sexuality, gender and class. For the new breed of teachers, Shakespeare is seen less as an icon of literature and more as a tool of imperial oppression, an author who should be dissected in class or banished from the curriculum entirely.
“This is about white supremacy and colonization,” declared the teachers who founded #DisruptTexts, a group that wants staples of Western literature removed or subjected to withering criticism.
The anti-Shakespeare teachers say fans of the plays ignore the author’s problematic worldview. They say readers of Shakespeare should be required to address the “whiteness” of their thinking.
If Shakespeare must be taught, these educators say, then it should be presented with watered-down versions of the original or supplemental texts focused on equality issues.
Elizabeth Nelson, who teaches English at Twin Cities Academy in St. Paul, Minnesota, told School Library Journal that she gives her students Marxist theory when reading Shakespeare’s tragedy “Coriolanus” about the Roman leader.
Sarah Mulhern Gross told the journal that she delivered “toxic masculinity analysis” to her students reading “Romeo and Juliet” at High Technology High School in Lincroft, New Jersey.
The war against Shakespeare did not begin in 2021 or even 2020. December marked five years since students at the University of Pennsylvania removed a portrait of the Bard from their Ivy League halls.
The organizers behind #Disrupt-Texts put Shakespeare in the social justice crosshairs in October 2018.
The School Library Journal, which describes itself as “the premier publication for librarians and information specialists who work with children and teens,” joined the fight this year and offered young adult novels as alternatives to Shakespeare.
The librarians also showcased an essay questioning the contemporary value of the playwright responsible for classics such as “Hamlet,” “Macbeth” and “King Lear.”
“A growing number of educators are … coming to the conclusion that it’s time for Shakespeare to be set aside or deemphasized to make room for modern, diverse, and inclusive voices,” said the essay, titled “To Teach or Not to Teach: Is Shakespeare Still Relevant to Today’s Students?”
Some scholars are dubious that blacklisting Shakespeare would enhance education.
“It’s a new version of cancel culture,” said Peter Wood, president of the conservative National Association of Scholars. “They have little regard for the great books.”
A study last year by the association pinpointed a 1987 march at Stanford University as a turning point in modern education when Democratic activist Jesse Jackson led undergraduates in a chant, “Hey ho, Western civ has got to go.”
Within a year, Stanford had erased Western civilization requirement for undergraduates. At about the same time, classrooms everywhere began adopting a multicultural agenda hostile toward white male authors, according to the report.
February 16, 2021