パリ協定はカネがかかって益無し Biden’s power pact: A return to the Paris climate accord would cost much, yield little

 言われているように、権力が崩壊すると、米国民はびっくりして、何か悪いことが起こるに違いないと感じ始める。ジョー・バイデンが気候変動ネットワークに復帰するだろうといったような。しかし、彼は地球温暖化から世界を救うよりも、むしろ、車輪の回転を続行させ、明かりがともり続けるようにすることだけを考えて、米国人に彼らが懸命に働いて得たカネを以前より多く支払うよう強いるであろう。

 次期大統領になるとみられているバイデンが石に刻んだ一つの誓約は、大統領執務室に最初の一歩を踏み入れた時に、トランプ大統領の2019年の脱退宣言が2020年の選挙日に満了の日を迎えたパリ気候変動協定に再加盟することだ。「きょう、トランプ政権はパリ気候変動協定を公式に脱退したのだ」「そして、きっかり77日したら、バイデン政権がそこに再加盟するであろう」と、バイデン氏はツイートした。

 すごく進歩的な2016年パリ気候変動協定は189の署名国に温暖化を起こす二酸化炭素の排出を削減するよう義務付けている。重い責任が先進国に降り掛かる。そこでは、太陽光、風力、そしてバイオ燃料のような高価な再生可能なエネルギーに転換することによって期待される温室効果ガスの排出削減を達成すべく努力してきている。

 それは、トランプ氏を大目に見てくれるよう説き伏せた中国やインドのような産業大国に付与された緩い条件と比べれば、米経済には大変な重荷であった。ヘリテージ財団によると、米国がパリ協定へ参加すると、2035年までに、平均的な4人世帯には2万㌦、米国国内総生産(GDP)2兆5000億㌦分のコストがかかるであろうという。地球の気温の引き下げ努力の結果として得られる2100年の下降度は、ほとんど計量不可能なセ氏0.015度とある。

 当然ながら環境保護運動過激派は、バイデンの協定復帰によって、それが削除されることはないであろうと主張する。「パリ協定は、良い出発点である。しかし、必要な温室効果ガス削減を達成するためには、われわれは、今や、パリ協定を越えてはるか先を行く必要がある」と気候問題活動家であり、気候学者のマイケル・マンはNBCニュースで語った。ということは、米国人の懐にさらに深く手が突っ込まれるということだ。

 バイデン政権は、民主党下院議員アレクサンドリア・オカシオコルテスのような環境保護活動家らが好む93兆㌦のグリーン・ニューディールの修正版に屋上屋を重ねるであろう。バイデン計画は、2035年までに、二酸化炭素による汚染のない電力部門を作り上げる「クリーンで米国産の電力のための」全米に行き渡るインフラを建設することになる。それに伴い、電気自動車への転換もなされることであろう。

 クリーンな化石燃料に対するバイデンの攻撃によって、何十万台というプラグインカーやトラックが国の送電網から電気をすすり取る必要が生じるであろう。停電はすでに当たり前になっているカリフォルニア州のような所の住民は、一方の手はハンドルに置き、別の手は燃料なしの車を押すというベネズエラの運転方式を勉強する必要が生じるかもしれない。1000ポンド(約450㌔)のリチウムイオン電池パックを積んだトレンディーな電気自動車は、所有者に1ガロン(約3.8㍑)消費するごとにひと汗かいてハッスルすることを強いる可能性がある。

 トランプ氏自身も、最もきれいな空気、最もきれいな水が欲しいと思っていると、好んで主張している。米国民も、同じようにそう思っている。しかしながら、米国民は、バイデンが歓迎するだろう産業革命前の気温に戻ることは欲していない。もしも、それが、ホッブス(17世紀の英国の哲学者)の説く、産業革命前の「孤独で、貧しく、汚く、野蛮で短命な」生活経験の繰り返しになるというなら。結局、それは進歩のアンチテーゼの具体化じゃないかと。

(11月12日付)

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If power corrupts, as it is said, Americans are going to feel a jolt of degeneration when Joe Biden plugs back into the climate-change network. Rather than save the world from global warming, a President Biden would force Americans to spend more of their hard-earned dollars just to keep the wheels turning and the lights burning.

One pledge the presumptive Democratic president-elect has chiseled in stone is that when he first sets foot in the Oval Office, he would rejoin the Paris Climate Agreement, from which President Trump’s 2019 withdrawal became final on Election Day 2020: “Today, the Trump Administration officially left the Paris Climate Agreement,” Mr. Biden tweeted. “And in exactly 77 days, a Biden Administration will rejoin it.”

The oh-so progressive 2016 Paris pact obligates the 189 signatory nations to curtail their emission of heat-trapping carbon dioxide. The bulk of responsibility falls on developed nations, which have struggled to achieve their expected reductions by transitioning to expensive renewable energy sources, such as solar, wind and biofuels.

It was the heavy burden on the American economy compared to the easy terms given to industrial powerhouses like China and India that convinced Mr. Trump to bail. U.S. participation in the pact would cost the average family of four $20,000 and the national GDP $2.5 trillion by 2035, according to The Heritage Foundation. The resulting reduction in global temperatures: a nearly unmeasurable 0.015 degrees Celsius in 2100.

It’s unsurprising, then, that environmental extremists argue a Biden return to Paris won’t cut it. “Paris is a good starting point, but we need to go well beyond Paris now to achieve the reductions that are necessary,” climate activist and climatologist Michael Mann tells NBC News. That means reaching even deeper into American pockets.

A Biden administration would queue up a modified version of the $93 trillion Green New Deal that environmental firebrands like Democratic Rep. Alexandria Ocasio-Cortez favor. The Biden plan would build the nationwide infrastructure for “clean, American-made electricity to achieve a carbon pollution-free power sector by 2035.” With it would come a transition to electric vehicles.

The Biden attack on clean fossil fuels means hundreds of thousands of plug-in cars and trucks would need to suck juice from the nation’s electric grid. Residents of places like California, where blackouts have already become commonplace, may need to learn the Venezuelan method of driving: one hand on the steering wheel and the other pushing the fuel-less car. Trendy electric vehicles loaded with a thousand-pound lithium-ion battery pack could cost owners sweat by the gallon.

Mr. Trump is fond of claiming he wants the cleanest air and cleanest water. Americans want those, too. They do not want, however, a return to the pre-industrial temperatures Mr. Biden would welcome if it were to reprise the Hobbesian “solitary, poor, nasty, brutish and short” life experience of the pre-industrial era. That would embody the antithesis of progress.

November 12, 2020