インフラ法案を可決させよ Time for infrastructure week

 雇用統計が出たが、様子がどうもおかしい。先週、700万人近くが失業給付の申請をした。予測をはるかに上回り、悲しむべき歴史的記録を作ることになった。その前の週は、300万人超だった。コロナウイルスが国中で大混乱を増大させているので――医学界の一致した考えでは、感染の「ピーク」を迎えるのはこれからであると聞いているが――経済は大恐慌以来、誰も見たことのないほどの規模で急降下を続けている。

 そこで、経済の前線では、何がなされるべきであろうか。

 第一に、他の経済救済措置と並行して、2兆㌦の景気刺激策が出されたのは、方向として正しく良い方策であった。これらのイニチアチブは、個人、そして大小の企業が、必要性が極めて高い金銭的援助を得られるものとすべきである。

 しかしながら、引き続いて重要なのは、経済というケーキを飾るアイシングとなるかもしれないが――2兆㌦のインフラストラクチャー法案(以後、インフラ法案)である。これは、二つのことを目的としている。一つは、米国人に仕事を与えることであり、もう一つは、道路や、鉄道や、橋梁(きょうりょう)、また、不満の訴えから判断して、それらの中間的存在すべてを対象とする、長年懸案の修理を始めることである。

 インフラ法案というのは、ドナルド・トランプ大統領と民主党の反対派双方にとって、念願の法案であり、何らかの公益を達成するための、超党派で法案がまとまることはまれだ。以前、連邦からの支援の旗振りをしながら、民主党員が、小さい字で書かれた身内や仲間をひいきした、とんでもないただし書きを法案に付け加えたことがばれたことがあったりしたように、細字によるただし書き問題が発生する可能性があっても、この法案は支持されるべきである。

 上院の共和党員の方が、大統領よりも、そのパッケージに大きな驚きを示した。彼は数日前に、その法案は「『非常に大型で、大胆な2兆㌦(法案)であるべき』で、また、それは、雇用と“わが国”の、かつては偉大なインフラだったものを再建することだけに焦点を絞るべきである」とツイートしており、利子に関しても、好感の持てるゼロ金利にするようにと注意していたところなので、そのイニチアチブを実行に移すのに時期は熟していたのである。

 共和党幹部が抱く懸念は、理解できる。要するに、国の赤字にさらに追加される2兆㌦は――すでに経済的絶望の暗雲の下にいる――未来の世代に負わせる、さらなる2兆㌦だからで、どうやってそれを清算するか考え出さなければならないからだ。民主党員は歴史的に、どんどんと使えという欲望の方が強く、金銭の節約精神が足りないことで知られていて、このことはあまり気にしていないように見える。

 しかし、政治的哲学や党派的主張の押し付け合いは――私たちはこのことは強調しておきたいが――問題外である。重要なことは、仕事に安全に復帰できる米国人を、そうさせるようにする方法を案出することなのである。重要なことは、一時的にでも都合のいい経済的条件がそろったら、それを利用して皆が、壊れてはいないが、きしみ始めていると認められる国の骨組みを修繕することなのである。重要なことは、現実的な社会の機能停止や、私たちの生存の可能性に対する不安感に、交互に襲われている状態から抜け出す方法があるという、はっきりした希望を米国人に与えることなのである。

 それ故、共和、民主両党の幹部には、言い争いはやめて、あなた方にしてほしいと当てにしている3億3000万人のためになるインフラ法案を可決してほしい。仕事に取り掛かってほしい。米国民も、仕事を開始することができるように。

(4月2日付)

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The job numbers are in and they don’t look good. Nearly 7 million Americans filed for unemployment benefits last week, a total exceeding most projections and setting sad historic records. The week before more than 3 million had. As the coronavirus increases its havoc across the country - medical consensus has it that we have yet to reach “peak” infection - the economy will continue to crater in ways we haven’t witnessed since the Great Depression. 
So, what’s to be done on the economic front?

For starters, the $2 trillion stimulus bill, along with a bevy of other, separate economic relief packages were good steps in the right directions. These initiatives should get much-needed financial assistance to individuals, and businesses large and small.

What comes next, however, might be the icing on the economic cake - a $2 trillion infrastructure bill, designed both to get Americans working, and to start long-overdue repairs on everything from roads, rails and bridges, and judging by the murmurs, everything else in between.

The infrastructure bill, a deal long-sought by both President Donald Trump and Democratic opponents alike, is a rare piece of bipartisan legislation that has the potential to effectuate some real common good. It should be supported, even if aspects of the fine print are likely, like the earlier waves of federal aid reveal Democrats as having added ludicrous, crony-supporting line items.

Senate Republicans have shown more consternation over the package than the president, who a few days ago tweeted the bill “should be VERY BIG & BOLD, Two Trillion Dollars, and be focused solely on jobs and rebuilding the once great infrastructure of our Country!,” noting that with interest rates at a favorable zero, the time was ripe to put the initiative into motion.

The worry Republican leadership evinces is understandable. After all, another $2 trillion added to the national debt is another $2 trillion future generations - already under dark clouds of economic despair - will have to figure out how to pay off. Democrats, historically known less for financial prudence than a desire to spend, spend, spend, appear less concerned.

But political philosophies and partisan jostling is not - and we stress this - the point. The point is figuring out how to get those Americans that can, safely back to work. The point is to take advantage of temporarily favorable economic conditions to repair the bones of a country everyone agrees are creaking if not broken. The point is to provide Americans with tangible hope that there is a way out of this alternatingly real and existential paralysis.

So to the leadership of both parties, cut out the bickering and pass an infrastructure bill that serves the nearly 330 million people who look to you to act. Get to work, so that Americans can, too.

April 2, 2020