外国語教育で後れ取る米国 Foreign language learning disparity a U.S. ‘emergency’
英語以外の言語を話せない米国人が非常に多く、米経済を傷つけ、外交政策を損ねる可能性がある「緊急事態」にあることが、調査から明らかになった。
米芸術科学アカデミーが3月に公表した報告「アメリカズ・ランゲージ」によると、一つの外国語を話せる米国人成人はわずか20.7%だが、欧州では66%が複数の言語を話せる。外交評議会がブリーフィングを行い、この問題について議論した。
2015年のビューリサーチの報告によると、米国の学校では外国語の学習が義務付けられていないが、欧州では二十数カ国で、高校で1年以上、母国語以外の言語を学習することが求められている。
「言語への欧州と中国の取り組みと米国の取り組みには大きな違いがあり、米国は国家として、21世紀の重要なスキルの開発で後れを取るとともに、英語以外の言語で行われる協議の場から締め出される可能性がある」と報告は指摘している。
国際教育者協会(NAFSA)のCEO(最高経営責任者)エスター・プリマー氏は、人道的危機の大部分は、英語が通じない場所で起きているため、外国語、とりわけ中国語、アラビア語、ペルシャ語など欧米以外の国の言葉を学ぶことは、米国の外交と国際支援専門家にとって不可欠だと指摘した。
国防総省語学・全米安全保障教育計画(DLNSEO)のマイケル・ヌジェント所長は、外国語の知識不足が国家安全保障に影響を及ぼしうると語った。
「現地で活動する際、(国防総省であれ、)国務省であれ、その他の省庁であれ、(米国が)そこにいて、そこの文化や地域のことを理解していることは非常に重要だ」
今のところ、外国語を話せなくても、国務省外交局や軍に入ったり、そこで昇格したりすることができなくなるわけではない。
ヌジェント氏は、人材不足に加えて、外国語教育が効率よく行われていないことも問題の一つだと指摘した。
「これまで行われてきた教育には、非常に悪いものもある。さまざまなプログラムで、学生らに効果的に学習させようとしている。そのため、大学を卒業しても、ビールを注文することも、恐らくできない」
「これは緊急事態であり、これについて10年から15年にわたって話し合ってきた。私たちの業界では、緊急事態だ」。パネリストは、問題の始まりは米国の教育制度にあり、十分な外国語教育を行っていない小学校は非常に多いと指摘した。
教育省の調査によると、44州とワシントンで外国語授業の教師が不足しているという。
「リード・ウィズ・ランゲージ」キャンペーンの指導者、マーサ・アボット氏は「語学が、数学のように、学校のカリキュラムに入れられるようにしなければならない。親の話を聞く必要があると思う。親は語学教育を求め始めており、小学生の子供を持つ親が特に熱心だ」と語った。
しかし、リード・ウィズ・ランゲージが行った調査で、親は語学学習を学校での成績と結びつける一方で、外国語に堪能であることが雇用の機会につながりうることにほとんどの親が気付いていないことが分かった。
ニュー・アメリカン・エコノミーの報告によると、バイリンガルの求人広告が2010年から15年に倍増したとアボット氏は指摘した。
(6月17日付)
The inability of too many Americans to learn or speak anything but English constitutes a foreign language “emergency” that could end up harming the economy and impairing U.S. foreign policy, according to a survey.
Only 20.7 percent of American adults can speak a foreign language-compared with 66 percent of all European adults who know more than one language, says “America’s Languages,” a report released in March by the American Academy of Arts and Sciences. The findings were discussed this week at a briefing hosted by the Council on Foreign Relations.
U.S. students have no national mandate to study foreign languages, but nearly two dozen European countries require high school students to study languages besides their native tongues for at least a year, according to a 2015 Pew Research report.
“The wide disparity between the European or Chinese approach to languages and the U.S. approach suggests that we, as a nation, are lagging in the development of a critical 21st century skill,” the report said, “and that we risk being left out of any conversation that does not take place in English.”
Esther Brimmer, the CEO of NAFSA: The Association of International Educators, said that since humanitarian crises occur most often in places where people don’t speak English, speaking foreign languages-especially non-Western tongues such as Chinese, Arabic and Persian-is imperative for U.S. diplomats and international aid professionals.
Michael Nugent, director of the State Department’s Defense Language and National Security Education Program, said a lack of knowledge of foreign languages can affect national security.
“It’s very, very important that the [U.S.] presence when they’re working out there, whether it’s [the Defense Department] or State or any of the other agencies, that they understand the culture and the region with which they are working,” Mr. Nugent said.
Right now, the inability to speak a foreign language doesn’t prevent someone from being accepted into or rising through the ranks of the U.S. Foreign Service or the military.
In addition to a lack of resources, Mr. Nugent said, one of the challenges is that foreign languages are not always taught effectively.
“Some of the teaching that happened in the past was pretty bad,” Mr. Nugent said. “Our various programs are trying to get students to learn effectively so when they graduate from college, they’re not only able to order a beer, maybe.”
“We’ve been talking about this emergency now for 10 to 15 years,” he said. “In our business, it is an emergency.”
Panelists said the problems start with the U.S. education system. Too many primary and secondary schools fail to provide adequate foreign language teaching, they said.
According to a survey by the U.S. Department of Education, 44 states and the District of Columbia face a teacher shortage in foreign language courses.
“We need to make sure that languages are included in school curricula, just the way math is,” Martha Abbott, an executive of the Lead With Languages campaign, said Wednesday. “I think we need to listen to parents. They’re starting to demand it, especially parents of elementary students.”
But a poll conducted by the campaign found that while American parents equated learning other languages with academic success, they were generally unaware of how proficiency in a foreign language can translate into employment opportunities.
Ms. Abbott noted that the number of U.S. employment advertisements for bilingual workers had doubled from 2010 to 2015, according to a report by New American Economy.
June 17, 2017





