次期大統領、複雑な地政学的パズルに直面へ ’Rebalancing of power’: Presidential race winner to face increasing complex geopolitical puzzle
北朝鮮とその核の野望は、世界の安定にとって最大の脅威であり、新たな最高司令官の優先リストのトップに据えなければならない―トランプ大統領は2016年末のオバマ大統領(当時)との政権移行のための非公開会合で、このように言われたことを回想した。
4年がたち、アナリスト、外交通は、朝鮮半島の脅威は依然として強いが、地政学的地雷のような側面が強まっていると指摘する。米中関係がこの地域の米外交のあらゆる側面に影響を及ぼし、世界各地の紛争地帯を、大きく、複雑なパズルの一片としていかに捉えるべきかが重要になっているからだ。
民主党のジョセフ・バイデン氏が大統領選で勝利しても、トランプ氏が再選されても、大統領は、21世紀の激化する中国、ロシアとの覇権争いの中で急速に変化している国際情勢に直面する。困難な課題に満ちている。予測できないイラン、混乱のアフガニスタン、米国主導のベネズエラ政権交代の失敗、東欧へのロシアの攻勢、シリア内戦、中東・アフリカでのイスラム過激派の脅威などの問題が待ち構えている。それぞれに米大統領がどのように対処するかで、世界に影響が及び、新たな国際秩序が形成される。
一部の専門家らは、新たな各国の覇権ランキングがすでに出来始めており、同盟国をうまくまとめ、敵を脅し、自力で多国間政策をつくり出すという、冷戦後の米国が維持してきた能力が、失われようとしていると指摘する。
現在、大西洋評議会の上級研究員で、国防長官政策室の元欧州・北大西洋条約機構(NATO)担当首席補佐官のマーク・シマコフスキー氏は「力の再配分が進んでいる。米国は他国に対して抜きん出ているわけではない」と指摘した。
シマコフスキー氏はワシントン・タイムズに「世界は複雑化し、難しくなっている。米国は世界の大国として、世界で進む不安定化への対応でさらに難しい対応を迫られている。地域的大国としてロシア、トルコ、中国があり、インド、パキスタンがある。現在、これらの困難がエスカレートしていく中で、この困難をリードし、乗り切る米国の自信が後退している」と述べた。
その中でも最も動きが激しいのはアジアだろう。中国の軍事的、経済的影響力が急速に強まり、周辺のほぼすべての国々の考え方も変化している。パキスタンのような国々は、米同時多発テロ後、ずっと米国と、弱いながらも戦略的に重要な協力関係を維持してきたが、中国との経済的な関係がますます強まり、中国共産党指導者らの影響力は強まっている。
北朝鮮では、1月に就任する次期米大統領は、予測の難しい独裁者、金正恩氏と向き合わなければならない。金氏は新たな兵器開発計画を進めており、平壌で先月行われた軍事パレードで巨大な新型大陸間弾道ミサイル(ICBM)を披露したばかりだ。
一方で米中関係は、中国政府による香港への弾圧、南シナ海、東シナ海への軍事的進出、新型コロナウイルス感染拡大への対応、米国に代わって世界一の経済大国になるための戦略などによって悪化の一途をたどっている。これまでの米政権は、中国と北朝鮮をほぼ別のものとして対処しようとしてきたが、アナリストらは、今後、情勢はさらに困難になり、一方で下した判断が他方に影響する可能性があることを意識しなければならなくなると強調している。
(11月2日付)
North Korea and its nuclear ambitions were the greatest threat to world stability and must be atop the new commander in chief’s priority list, President Trump recalls being told during a closed-door White House transition meeting with then-President Barack Obama in late 2016.
Four years later, analysts and foreign policy insiders say danger on the Korean Peninsula remains high but is now even more of a geopolitical tripwire because growing U.S.-Chinese tensions hang over every aspect of American foreign policy in the region and underscore how individual global hot spots must be viewed as pieces of a much bigger, more complex puzzle.
Whether Democrat Joseph R. Biden wins the White House or Mr. Trump secures a second term, specialists say, the president will face an international landscape that is shifting rapidly during an escalating 21st-century power competition with China and Russia. A full inbox of challenges - an unpredictable Iran, a chaotic Afghanistan, the fallout from a failed U.S.-led regime change effort in Venezuela, Russian aggression in Eastern Europe, civil war in Syria and the continued threat of Islamic extremism across the Middle East and Africa - await the U.S. leader. In each case, his decisions may create aftershocks around the world that help shape a new international order.
Some specialists warn that a new global power ranking is already taking shape and that America’s traditional post-Cold War ability to cajole allies, intimidate foes and craft multinational policy on its own is in jeopardy.
“There has been a rebalancing of power, and the United States is not simply head and shoulders above everyone,” said Mark Simakovsky, senior fellow at the Atlantic Council and a former Europe/NATO chief of staff for the secretary of defense for policy at the Pentagon.
“The world is growing more complicated and challenging, and the U.S. as a global power is facing much more difficulty in managing, essentially, a rise of instability around the world,” he told The Washington Times. “You have regional powers like Russia, Turkey, China as a global power itself, India, Pakistan. We’re at a moment where U.S. confidence in its ability to lead and navigate these challenges is waning all while these challenges are accelerating.”
Perhaps nowhere is the evolving dynamic more apparent than in Asia, where Chinese military and economic influences are growing at exponential rates, changing the calculation for virtually every nation on its periphery. Countries such as Pakistan, which has had a tenuous yet strategically vital partnership with the U.S. throughout the post-9/11 era, are now increasingly locked in economic partnerships with Beijing, giving China’s Communist Party leaders much greater leverage.
In North Korea, the U.S. president in January will still be confronted by unpredictable dictator Kim Jong-un as he develops dangerous new weapons programs, as evidenced by Pyongyang’s display of a massive new intercontinental ballistic missile during a military parade last month.
At the same time, the bilateral relationship between the U.S. and China continues to deteriorate during Beijing’s authoritarian crackdown on Hong Kong, its military expansion into the South and East China seas, its handling of the COVID-19 pandemic and its long-term strategy for China to supplant the U.S. as the world’s top economic power. Past administrations have tried to approach China and North Korea as mostly separate issues, but analysts say the commander in chief will not have that luxury and must be keenly aware that each decision on one front likely will affect the other.
November 2, 2020