明日なきが如くの歳出 Spending like there’s no tomorrow
米国の財政が、こんなに景気が良かった時はなかった。そして、同時に、連邦の台帳がこんなに大きな赤字を記録したこともめったになかった。果てしない支出戦争の新たな闘いが迫りつつあるとき、議員らが、せめて賃金労働者並みの知恵を持ち合わせていたら追っ払えるはずの経済危機のむくむくと膨らみつつある嵐雲を、米国人は不吉な予感をもって見守っている。
繁栄の時代の金融トラブルを思い起こさせることが先週、起きた。スティーブン・ムニューシン財務長官が、夏が終わる前に、政府はキャッシュ不足に陥るだろうと、議員らに警告する書状を連邦議会に送ったのである。「われわれは、キャッシュフロー予測のシナリオをいろいろと作っている。最新の予測に基づくと、われわれは、連邦議会が再開する前の9月初旬にキャッシュ不足に陥るというシナリオがある」と、ムニューシン氏は書いている。
下院は、7月26日に夏季休暇のための休会に入り、上院も同じく8月2日にということなので、現在、2兆㌦ちょっとの債務限度を引き上げるための時間がほとんど残っていないのだ。連邦議会は、米国の誠実さや名声を損なう危険を冒すつもりはない。だから、債務不履行は選択肢にはない。写真撮影のために、手をもみ合ったり、責任追及し合ったりする時間を適当に取った後で、議員らは、歯を食いしばって、国の借金の限度を金融の絶壁により近い所で食い止めるのが習慣になっている。
トランプ経済は、年成長率は約3%で、ダウ平均株価は2万7000㌦の大台を突破し、国民の失業率は、極めて低い3.7%で、国家歳入の予測は、2020会計年度では、これまでで最も多い3兆6000億㌦を超えると予測されている。そういう具合なので、米国経済は見晴らす限りの晴天を想像するのはたやすい。しかし、歳出予測が、4兆7500億㌦で、経済予測では、1兆1000億㌦台を打ち破る赤字の年がもう1年続くことが予想されている。
思慮深いオブザーバーらは、国には歳入問題はないと繰り返す。国にあるのは歳出問題なのだと。
連邦議会は、国防と非国防の裁量的予算充当を同等にする方式を取っている。2011年の債務削減案は、2020会計年度の財政支出を、国防費に5760億㌦、そして非国防費に5430億㌦としたが、共和党員と民主党員間の2カ年予算案では、両者をともに増額することを認めている。
議員らは、下院が承認した7330億㌦と、上院の気に入った7500億㌦の中間のものをペンタゴン(国防総省)に充当する協定にこぎ着けるべく頑張っている。その中には、海外における偶発的事件対策の690億㌦も含まれる。非国防的支出のためには、下院は、6390億㌦と書き込んだが、上院の共和党員は、トランプ大統領とナンシー・ペロシ下院議長が、新しい会計年度の歳出については、より高額の歳出を認めることで、同意して握手するかどうか、あるいは、国防と非国防用の資金のバランスを再調整するため互いに闘うのか、成り行きを見ようとしていると伝えられる。合意ができなければ、以前の支出上限が課され、連邦予算に大なたが振り下ろされることになろう。
ワシントンDC界隈(かいわい)では、それは、至極理にかなっている。しかし、それ以外の良識が通用する世界では、過剰な支出を、借金を増やして賄うことは理にかなわない。すべての債務は支払わなくてはならない。政府に債務に対する利子は、2020会計年度予算の10%近くの4790億㌦に達しようとしている。
トランプ大統領は、彼の「2017年減税・雇用法」で歳入は減らず、増加すると断言した。米財務省は、10月1日に新しい会計年度が始まるまでに、前年度より1100億㌦多い資金が集まると予測しており、大統領は正しかったことが証明されている。しかし、大統領には、増えたからといって決して十分ではないと信じる政治組織のDNAを変える力はない。連邦議会の浪費家は、絶えず、あらゆる納税者のカネを使い続けるこつを心得ている。
ピーター・G・ピーターソン財団が行った世論調査によると、共和党員と民主党員は、90%を超える多数意見によって、より輝かしい将来は、国家債務のより責任ある管理に懸かっているということで、意見の一致を見ているということだ。国があしたという日はないかのように支出を続けるならば、最終的には、あしたはなくなるであろう。
(7月17日付)
The U.S. Treasury has never been so flush with cash and at the same time, the federal ledger has seldom recorded so much red ink. As new battles in the endless spending war loom, Americans watch with foreboding the gathering storm clouds of economic peril that their representatives could dispel if they only had the wits of a wage earner.
A reminder of financial troubles in an era of prosperity arose last week when Treasury Secretary Steven Mnuchin wrote to Congress, warning members that the government could run out of cash before the end of the summer: “We model various scenarios for our cash projections. Based on updated projections, there is a scenario in which we run out of cash in early September, before Congress reconvenes,” writes Mr. Mnuchin.
With the House scheduled to adjourn for its August recess on July 26 and the Senate on Aug. 2, little time remains to raise the debt ceiling, which currently stands at $22 trillion and change. Congress isn’t going to risk damaging the good faith and credit of the United States, so defaulting on money owed is not an option. After a proper period of hand-wringing and finger-pointing for the cameras, custom says lawmakers will bite the bullet and push the nation’s borrowing limits closer to the financial cliff.
With the Trump economy clipping along at around 3 percent annual growth, the Dow cracking the 27,000 mark, the national unemployment rate at a miniscule 3.7 percent and revenue projected to surpass a record $3.6 trillion in fiscal 2020, it’s easy to imagine blue skies for the American economy as far as the eye can see. With spending projected to hit $4.75 trillion, though, the fiscal forecast calls for another year of deficits breaking the $1.1 trillion mark.
As prudent observers often repeat, the nation doesn’t have a revenue problem; it has a spending problem.
Congress follows a formula that calls for close parity between defense and nondefense discretionary appropriations. A 2011 deficit-reduction deal held spending for fiscal 2020 at $576 billion for defense and $543 billion for nondefense, but a two-year budget deal between Republicans and Democrats allowed those amounts to float upward in tandem.
Lawmakers are shooting for an agreement that allocates something between the House-approved $733 billion and the Senate-favored $750 billion, including $69 billion for overseas contingency operations, for the Pentagon. For nondefense expenditures, the House has penciled in $639 billion, but Senate Republicans are reportedly waiting to see whether President Trump and House Speaker Nancy Pelosi will shake hands on higher spending for the new fiscal year or battle each other to rejigger the balance between defense and nondefense funds. Without a deal, previous spending caps would kick back in and take a sharp ax to the federal budget.
Within the Washington Beltway bubble, it all makes perfect sense. In the world beyond where common sense prevails, though, the financing of overspending with greater levels of borrowing makes no sense. All debts must be paid, and the interest on funds the government owes to lenders is on track to reach 10 percent of the 2020 fiscal budget, or $479 billion.
President Trump promised that his Tax Cuts and Jobs Act of 2017 would result in not less federal revenue, but more. He has been proved correct, with the U.S. Treasury expecting to pull in $110 billion more than the previous year by the time the new fiscal year begins on Oct. 1. But the president is powerless to alter the DNA of a governing body that believes more is never enough: The wastrels in Congress have a knack for continually spending every taxpayer dollar.
Republicans and Democrats agree by majorities exceeding 90 percent that a brighter future depends on more responsible management of the national debt, according to a poll conducted by the Peter G. Peterson Foundation. If the nation continues to spend like there is no tomorrow, eventually there will not be.
July 17, 2019





