トランプ氏の税制改革は米国の財政赤字を拡大すると専門家が指摘 Analysts: Trump tax reform will increase U.S. deficit

 財政監視団体は27日、トランプ大統領の税制改革案は数兆㌦の赤字を増やす可能性が高く、経済成長で財政への影響を最小限に抑えるという予測は楽観的過ぎると指摘した。

 共和党の提案に最も肯定的な財政タカ派団体の評価も、その枠組みが米政府の年間赤字の拡大をどう抑えるのか、また抑えられるのかどうかについて詳しく説明していない、としている。国家の借金は現在、20兆㌦を超えている。

 ピーター・G・ピーターソン財団のマイケル・ピーターソン所長兼CEOは「財源のない税制改革は、借金を増やして経済に悪影響を与えるため、実際には経済成長を阻害する」と指摘。「米国の指導者たちは、財政責任という根本的な問題について、もっと詳細を示すべきだ」

 超党派の「責任ある連邦予算委員会」による最初の分析では、改革によって5.8兆㌦が減税される一方、「課税ベースの拡大」で新たに増える税収は3.6兆㌦にとどまり、財政赤字は10年間で約2.2兆㌦増えるという。

 同委員会のマヤ・マクギニアス所長は「減税がハロウィーンのキャンディーのように配られるべきではない」と主張。「赤字財政の減税は、短期的な経済シュガー・ハイ(糖分による一時的な興奮状態)の後に長期的な低成長を招くレシピだ」

 「コンコード・コアリッション」のロバート・ビクスビー事務局長は、減税の財源確保が「決定的な問題だ」と述べた。

 ビクスビー氏は「政治家らは減税と低税率に関していいことばかり言うが、それに対する代償は明らかにせず、どの納税者が影響を受けるかも明示していない」と指摘。「それはとても議会が果たすべき責任の模範ではない」

 トランプ氏が27日にインディアナ州で税制改革について行った演説では、財政赤字に触れなかった。だが、ホワイトハウス高官は減税がもたらす強力な経済成長で赤字は抑えられると語った。これはディック・チェイニー元副大統領が繰り返した、減税は「元が取れる」という主張に似ているが、財政の専門家は懐疑的だ。

 ピーターソン氏は「当てにならない経済成長予測に頼れば、責任ある改革のように見せられるかもしれないが、難しい決断を避けている」と主張。「われわれは皆、高い経済成長を望んでいるが、成長は予測が困難なのが現実だ。ましてや法律でコントロールすることなどできない。楽天的な仮定の高い成長予測を前提にすれば、有権者の期待を裏切り、経済も予想通りいかない」

 トランプ氏は少なくとも3%の年間成長率を見込んでいるが、これは過去10年以上達成したことのない数字だ。第2四半期の成長率は3%に届いたが、大統領は一連の強力ハリケーンによる混乱と被害で第3四半期の成長率は落ちる可能性があるとの見方を示した。

 コンコード・コアリッションは議会と大統領に対し、「減税は高い経済成長で元が取れるというバラ色のフィクションに陥るべきではない」と主張した。

 同団体は「そうすることは数年後に財政危機を劇的に高める恐れがある」と指摘。「赤字財政の減税は経済を景気後退から助けるために正当化されることがあるが、今日ではそれはほとんど当てはまらない」

(9月28日付)

◆   ◇   ◆

Fiscal watchdogs said Wednesday that President Trump’s tax reform plan is likely to add trillions in deficits and relies on overly rosy projections of economic growth to minimize its budget impact.

The kindest evaluation of the GOP’s proposal from deficit-hawk groups is that the framework doesn’t spell out how, or whether, it will keep from adding to Washington’s annual red ink. The current national debt has topped $20 trillion.

“Tax reform that’s unpaid for would actually be anti-growth, because more debt hurts our economy,” said Michael Peterson, president and CEO of the Peter G. Peterson Foundation. “Our leaders should provide more details on the fundamental question of fiscal responsibility.”

The bipartisan Committee for a Responsible Federal Budget said its initial analysis shows that the plan would add about $2.2 trillion to deficits over a decade – cutting taxes by $5.8 trillion and adding new tax revenue of $3.6 trillion through “base broadening.”

“Tax cuts shouldn’t be handed out like Halloween candy,” said the group’s president, Maya MacGuineas. “Deficit-financed tax cuts are a recipe for a short-term economic sugar high followed by sluggish long-term growth.”

Robert Bixby, executive director of The Concord Coalition, said paying for the tax cuts is “the critical question.”

“Elected officials are touting all the goodies in terms of tax cuts and lower rates while leaving the tradeoffs hidden and which taxpayers would be affected unspecified,” Mr. Bixby said. “That’s hardly a model for legislative responsibility.”

Mr. Trump didn’t address deficits in a speech about the plan in Indiana Wednesday, but White House officials have said deficits will be held in check by strong economic growth fueled by the tax cuts. It’s similar to former Vice President Dick Cheney’s refrain that tax cuts “pay for themselves,” but fiscal analysts aren’t buying it.

“Relying on unreliable projections of economic growth may make reform appear responsible, but it’s avoiding the tough decisions,” Mr. Peterson said. “We all want higher economic growth, but the truth is that growth is hard to predict, let alone control with legislation. Banking on rosy projections of hypothetically higher growth is setting voters, and the economy, up for disappointment.”

Mr. Trump is banking on annual growth of at least 3 percent, which the U.S. hasn’t attained in more than a decade. Second-quarter growth did hit 3 percent, although the president said third-quarter growth could be hurt from the disruptions and damage caused by a series of powerful hurricanes.

The Concord Coalition said Congress and the president “should not indulge in the rosy fiction that tax cuts pay for themselves through higher economic growth.”

“Doing so could dramatically increase the fiscal crunch in the years ahead,” the group said. “While deficit-financed tax cuts can sometimes be justified to help the economy through a recession, that is hardly the case today.”

September 28, 2017