人口構造の変化が西側諸国にもたらす脅威 The demographic threat to the West

 現地で生まれた人たちの出生率の低下と、中東からの何十万人というイスラム教難民の大量流入とが相まって、米国の出身母体である欧州の土着文化が今にも水没させられそうな気配である。文化の最善の部分を維持することは新興世代の責任になるものであるが、その責任の大きさが、ようやく、今になって、表面化しようとしている。

 フランスの法律は国勢調査員に、宗教的質問をすることを禁じているので、フランスのイスラム教徒の概数はさまざまだが、イスラム教徒は、7000万の人口の10%を占める可能性がある。ドイツではその数は、つい最近の2015年に、8300万の人口の6%に近い450万人になると信じられていた。それは、アンゲラ・メルケル首相が、ほとんど全員がイスラム教徒の、シリア人その他の難民100万人の入国を2016年に認めた以前のことだった。

 それよりもっと前に、人口統計学者らは、増加しつつあったイスラム教徒は、西側諸国の影響力は強いが、主として非宗教的なキリスト教文化に同化するだろうと、それとなく言っていた。彼らは、イスラム教はユダヤ教やキリスト教の宗教的体験の若干の面を共有しているからと言うのだ。しかし、見方を変えると、イスラム教では、信仰が西側諸国で理解されているような信仰ではない。一部のイスラム教国では、イスラム教は生まれた時に遺贈されるものなのだ。そして、別の宗教に乗り換えることは、死をもって罰せられることがあり得る。イスラム教は、心の信仰でなく、法律であることが多いのだ。

 同化をさらに難しくしていることに、イスラム移民は欧州の大都会の中心地域の周辺に自給自足のスラムを作る傾向があるのだ。そして、そこが、イスラム過激派の孵(ふ)卵器の役割をしている。警察はそうした近隣地区の一部に入るのを怖がっており、それで、過激なイスラムの聖職者らが西側に対する聖戦を仕掛けるための若者を猛烈な勢いでリクルートしているのだ。流血の2016年11月のパリ連続襲撃事件は、長年、過激派イスラムや麻薬や不法行為の温床だったブリュッセルのスラム、モレンビーク地区で孵化されたものだった。

 イスラム教徒は歴史的に不信心者に対して敵意を抱いている。イスラム教徒は、昔は、イスラムの教義の権威主義について論争していた。それは、地中海世界での多くの征服を可能にした強制改宗を支持している。中世のアンダルシアの聖職者、イブン・ルシュド(1126~1198)などは、寛容と忍耐を説いたが、最終的には、柔軟性に欠けるイスラム教徒の神学者らに論争で負けた。

 2014年以来、欧州は、結果として欧州難民危機を招いたイスラム過激派のテロの急上昇と闘ってきている。イスラム過激派は、多数の「ローン・ウルフ(一匹おおかみ)」の襲撃を含む欧州中のテロをけしかけるためにソーシャル・メディアを活用してきた。いわゆる「名誉犯罪(注)」の数はドイツで段階的に増えている。

 認可された難民の資格や人数をめぐって米国人の議論もますます燃え上がっているが、それには、前述のようなことが考慮されているのだ。難民に対する比較的寛大な政策に賛同する者は米国における同化の成功を例に挙げる。そうでない者は、世界や米国の状況が根本的に変化していると主張し、そして、昔、移民の波が押し寄せた時にはなかったのだが、今は、急速で安価な通信や運輸の手段があるために、移民と彼らの出身地間の絆の維持が可能になっている事実に言及する。移民国家であることは聞こえが良いが、現実には、必ずしも生易しいことではない。

(8月13日付)

注:多くのイスラム圏の国々で女性を対象に行われているもので、家族がお膳立てした結婚を拒否したり、非イスラム教徒や、家族が認めない人と関わりを持ったり、虐待が伴う結婚生活を維持することを拒んだりして、家族や親族の名誉を汚したとして、殺人を含む刑罰を科せられること。

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A combination of falling birthrates among the native-born and the influx of hundreds of thousands of Muslim refugees from the Middle East threatens to swamp the indigenous European culture from which America sprang. Preserving the best of the culture will be the responsibility of the emerging generations, and the size of that responsibility is only now coming clear.

Because French law forbids census-takers asking religious questions, estimates of the number of Muslims in France varies, but Muslims may comprise as much as 10 percent of the population of 70 million. Germany as recently as 2015 was believed to count about 4.5 million Muslims, nearly 6 percent of the population of 83 million. That was before Chancellor Angela Merkel permitted a million Syrian and other refugees, nearly all Muslims, to enter in 2016.

Demographers suggested in earlier years that the growing numbers of Muslims would assimilate to the powerful, largely secular Christian culture of the West. They observed that Islam shares some aspects of Judaic and Christian religious experience. But in other ways Islam is not a faith as faith has been understood in the West. In some Islamic countries Islam is bequeathed at birth, and leaving it for another religion is punishable by death. Islam is often not a faith of the heart, but of law.

Further complicating assimilation, Muslim immigrants tend to develop self-contained slums around the great European urban centers, which become incubators of Islamic extremism. Police fear to enter some neighborhoods and radical Islamic clerics aggressively recruit young men to wage jihad against the West. The bloody November 2016 attacks in Paris were hatched in Molenbeek, a Brussels slum that has long been a hotbed of radical Islam, drugs and lawlessness.

Islam has historically been hostile to unbelievers. Muslims early on debated the authoritarianism of Islamic dogma, which advocates the forced conversion that enabled the conquest of much of the Mediterranean world. Ibn Rushd, (1126-1198), a medieval Andalusian cleric, taught tolerance and forbearance but eventually lost the argument to rigid Muslim theologians.

Since 2014 Europe has contended with an upsurge of radical Islamic terrorism, a consequence of the European migrant crisis. Muslim radicals have used social media to encourage terrorism across Europe, including a number of “lone wolf” attacks. The number of so-called “honor crimes” has escalated in Germany.

The growing American debate over the qualifications and numbers of permitted refugees includes some of these considerations. Proponents of a more generous policy toward refugees cite the U.S. success with assimilation. Others argue that conditions in the world and in America have changed radically, and cite the rapid and inexpensive communications and transportation that enable maintaining ties between immigrants and their origins that did not exist for earlier waves of immigrants. Being a nation of immigrants is rewarding, but in practice not always easy.

August 13, 2017