NATOの国防費は増えていない Despite Trump claims, NATO defense dollars not exactly ‘pouring in’ yet

 トランプ大統領は、28日夜の議会演説で北大西洋条約機構(NATO)防衛を約束し、欧州の同盟国を喜ばせたようだが、一方で、加盟国から資金が「流れ込み」、各国の国防予算が増え、自身の同盟国への批判は報われたと主張し、同盟国を驚かせた。

 NATO加盟国の国防費は上昇しているが、実際にはそれは、2013年のロシアのウクライナ侵攻をめぐって欧州の懸念が高まったことを受けて、2年以上前に始まっていた。トランプ氏が、2016年に大統領選に参戦し、公正な負担をしていないと同盟国を批判し始めるずっと前のことだ。

 欧州では依然、新たな国防費増額をめぐって熱い議論が戦わされている。ドイツの外相は1日、ドイツが軍事費を大幅に増額すれば、大陸でのドイツの「軍事的優位」への懸念が高まり、地政学的なリスクが高まる可能性があると語った。

 メルケル首相の盟友、ガブリエル外相によるこの指摘によって、軍事費をめぐる欧州の難しい駆け引きがあらわになった。これは、歴代の米政権にとって何十年も前からのやっかいな課題だ。

 米国は、NATO加盟28カ国のうちで国防費に国内総生産(GDP)2%を充てる目標を満たしているわずか5カ国のうちの1カ国だ。トランプ大統領就任以降も、増額の約束は交わされていない。

 ワシントンの戦略国際問題研究所(CSIS)欧州計画のリーダー、ヒーサー・コンリー氏は1日、「私ならこれを『資金が流れ込む』とは言わず、NATOの指導者らは非常に深刻に捉えていると言う。この点について欧州の議会と国防相らは、これまでよりも率直に対話することを考え始めている」と指摘した。

 コンリー氏は「トランプ氏のNATOに対する疑念と米国の約束によって、議論は高まったが、それ以前から議論されていたことだ」と語った。

 議論は2014年に表明化した。NATO加盟国が長年にわたる国防費削減を終わらせることで合意した時だ。この削減によって、欧州の多くの国々で、戦闘機の空中給油など軍の能力のための基本的な予算まで不足するようになった。

 合意は法的拘束力はないが、加盟国に2024年までに2%の目標を達成することを求めている。この資金はNATOに直接入ることはないが、加盟国の能力を向上させ、兵士、装備などの資産を同盟に供給する能力は向上する。

 アナリストらによると、その背景には複数の要因があり、その中でも大きいのは、攻撃性を強めるロシア軍の動きで、これによって、東欧の複数のNATO加盟国は動揺している。

 コンリー氏は「ロシアのウクライナ介入でこれは始まった。バルト諸国とポーランドは、ロシアからの脅威に備えるために国防費を増額してきた。欧州南部と東部の各国も増額しているが、これは移民による危機のためであり、フランスは、テロへの対応のためだ」と指摘した。

 ヘリテージ財団の欧州問題アナリスト、ダニエル・コッチス氏も同じ意見だ。

 「ドイツですらこの1年、国防費を増額した。2016年のGDPの1.2%から、2017年に約1.22%に急増した。ざっと(21億㌦の)増額だ」

 しかし、コッチス氏によると、ほとんどの加盟国は依然、2%を大きく下回り、増額した国も「米国が求めている額には遠く及ばない」という。

(3月1日付)

◆   ◇   ◆

President Trump may have pleased European allies with a full-throated defense of NATO in his speech to Congress on Tuesday night, but he also raised eyebrows by claiming his own criticism of the alliance has paid off because money is now “pouring in” from member nations to increase their own military budgets.

While there has been an uptick in NATO member defense spending, it actually began more than two years ago amid increased European fears over Russia’s 2013 invasion of Ukraine - well before Mr. Trump entered the 2016 presidential race and began hitting countries for failing to pay their fair share.

And debates over new defense spending increases remain heated in Europe: Germany’s foreign minister said Wednesday that a serious military spending boost by Berlin could be geopolitically risky because it might raise concerns of German “military supremacy” on the continent.

The comments by Sigmar Gabriel, an ally of German Chancellor Angela Merkel, exposed the sticky politics around European military budgets - a sore spot for successive U.S. administrations for decades.

The U.S. is one of just five of the 28 NATO countries meeting or exceeding the target of 2 percent of GDP spending devoted to defense, and there have been no hard commitments to provide new funds since Mr. Trump took office.

“I would not call it ‘money pouring in,’” Heather A. Conley, who heads the Europe Program at the Center for Strategic International Studies in Washington, said Wednesday. “I would say that NATO leaders are taking this very seriously, and we’re starting to see much more direct conversations on it in Europe’s parliaments and defense ministries.

“Mr. Trump’s questioning of NATO and America’s commitment has added to the discussion,” she said, “but it started well before.”

The situation came to a head in 2014, when NATO members agreed to end years of defense cuts that had left much of Europe without basic funding for such military capabilities as refueling airborne fighter jets.

While the agreement wasn’t legally binding, it called on members to reach the 2 percent goal by 2024. The money wouldn’t flow into NATO directly, but would beef up the capabilities of individual nations, expanding their ability to contribute troops, equipment and other assets to the alliance.

Analysts say the development was driven by several factors, led by Russia’s increasingly aggressive military posture that had put several NATO members in Eastern Europe on edge.

“The Russian intervention in Ukraine is what really began this,” Ms. Conley said. “Baltic countries and Poland have been increasing their spending on defense because they face a threat from Russia. But European countries from the south and east have also been increasing because of the crisis surrounding migrants, and the French have made an increase in response to terrorism.”

Daniel Kochis, a European affairs analyst with The Heritage Foundation, agreed.

“Even the Germans have increased their defense spending this past year,” he said. “They jumped from about 1.2 percent of their GDP in 2016 to about 1.22 percent in 2017 - an increase of roughly [$2.1 billion].”

But most members remain far below the 2 percent threshold, and the increases that have occurred are still “far from where we need to be,” Mr. Kochis said.

March 1, 2017