オバマ大統領の前にはもっと多くの仕事がある More work ahead for President Obama
レジェプ・タイップ・エルドアン・トルコ大統領の政権が抑圧的な独裁政権に転落したことは、正しくバラク・オバマの「べからず集」に入っていないといけない代物だ。エルドアン氏は、アンカラをたつ時、彼の殺し屋を連れて行きさえする。ブルッキングス研究所は先週、エルドアン氏の警護特務部隊が、トルコで起こっていることの一端をワシントン(米政府)にほのめかしていた米国やトルコの新聞記者らを手荒く扱った後、同氏のスピーチをキャンセルしたいという気持ちにさせられた。 ロンドンに本部のあるアムネスティ・インターナショナルは、エルドアンの政権が、同伴者のいない小さな子供たちを含む難民をシリアへ追い返す様子を記録した。これは、低迷するトルコ経済を支えるための気前の良い援助と交換に、難民の流れのコントロールを西側諸国と協力してするというエルドアン氏の約束を破るものだ。シリア紛争が始まって以来、約270万人の移民が欧州に到着し、今年だけで、さらに、15万1104人がエーゲ海を渡ってトルコからギリシャに行った。ほかに400人が目的を遂げられずに途中で溺死した。国連の難民担当機関は、ギリシャの過重な難民引き受け制度は崩壊寸前にあり、その継続している経済的困窮を悪化させていると警告している。
トルコやEU(欧州連合)のリーダーらは3月に、第2次世界大戦以来、経験したことのない難民危機に欧州を陥れた難民の流入を減らすための合意(訳注:3月20日以降トルコからギリシャに流入した移民・難民をトルコに強制送還するなど)に達した。トルコ人は270万人のシリア難民と取り組んでいる。欧州人、主としてドイツとの合意は、アンカラ(トルコ政府)が同国に送還されるシリア人1人につき、トルコにいる合法的シリア難民1人を欧州に移住させることを許す、としている。これによって欧州人は33億㌦の負担を負うことになる。アンカラに掛かる費用を支払ってやるという表向きの理由で、ドイツは、子供連れのシリア難民を先に引き取ると言っている。
しかしながら、難民協定の結果がどうあれ、オバマ政権は、エルドアン大統領の内政や、地域のテロリストとの同大統領の関係に関心を向けなければならない。彼は数十年にわたる反政府活動――これは、同国の巨大な少数民族クルド人の願望をトルコが拒絶した結果として続いているのであるが――の解決に向けて交渉しようという当初の努力に背を向けている。バッシャール・アサド政府に立ち向かう唯一有効な武器として存在するクルド人に、アンカラ政府は闘争を仕掛けているので、問題が二重に複雑になっている。このことは、米国や欧州人ばかりでなく、エルドアン政権の関心事でもあるべきなのだ。
オバマ政権の初期から、オバマ氏は、中東紛争を直視することができないという奇妙な癖があって、エルドアン氏のイスラム過激派としての過去に目を背けていた。オバマ氏は、エルドアン氏は、彼が親密で友好的な関係を有している数少ない海外のリーダーの一人であると自慢してきた。その関係は、エルドアン氏が国内でイスラム過激派に対する親密度を増すにつれて悪化している。彼は、共に米政府のテロリスト監視リストに記載されているハマス(パレスチナのイスラム根本主義組織)やヒズボラ(レバノンで結成されたイスラム教シーア派民兵組織)とベタベタした関係にさえある。
エルドアン氏が先週、国際核サミットに姿を現した時、オバマ大統領は、最初、会うのを断って、彼をジョー・バイデン副大統領の方に回した。これは、外交的に非常な冷遇であった。その後、オバマ一流のやり方で、「冷遇を温め直そう」として、会合の終わりの頃、短時間彼に会った。
ジョン・ケリー国務長官のシリアをめぐる和平交渉が、温かい紅茶と固いクランペット(英国のおやつ)を食しながらのありきたりの外交パーティー以上のものになる可能性はほとんどない。最終的EU加盟をちらつかせながら、トルコの7500万人に対して相互にオープンアクセスをし合おうというドイツの案は、アンカラでは、もっとましな政策を生み出しそうにはない。しかし、ここで、やはり、北大西洋条約機構(NATO)が重要になってくる。ロシアが地域に改めて攻勢を掛けているからである。オバマ氏は、好むと好まざるとにかかわらず、現実と向き合わなければならない。大統領らにはいろいろと責任があるのだ。
(4月4日付)
The descent of Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s administration into a brutish tyranny must not be something else for Barack Obama’s “don’t-do list.” Mr. Erdogan even takes his thugs with him when he leaves Ankara. The Brookings Institution was tempted to cancel Mr. Erdogan’s speech last week after his security detail roughed up American and Turkish reporters, giving Washington a taste of what’s happening in Turkey.
The London-based Amnesty International has documented Mr. Erdogan’s expulsion of refugees, including unaccompanied small children, back into Syria. This violates Mr. Erdogan’s promises of cooperation with the West to control the flow of refugees in return for generous aid to bolster the flagging Turkish economy. Some 2.7 million migrants have reached Europe since the Syrian conflict began; another 151,104 crossed the Aegean Sea from Turkey to Greece this year alone. Nearly 400 others have drowned in the attempt. The United Nations refugee agency warns that Greece’s burdened asylum system is close to collapse, adding to its continuing economic misery.
Turkish and EU leaders agreed in March to a deal curbing the flow that has plunged Europe into a refugee crisis not seen since the end of World War II. The Turks are dealing with 2.7 million Syrian refugees. The agreement with the Europeans, principally Germany, would allow one legitimate Syrian refugee to migrate to Europe in exchange for every migrant Ankara takes back. This will cost the Europeans $3.3 billion, ostensibly to pay Ankara’s costs. Germany says will take Syrian refugees with children first.
Whatever the outcome of the refugee pact, however, the Obama administration must be concerned with President Erdogan’s internal policies and his relationship with the terrorists in the region. He has turned his back on earlier efforts to negotiate a solution to a decades-long insurgency, the result of Turkey’s refusal to acknowledge the aspirations of its huge Kurdish minority. That’s doubly complicated by the Ankara government waging a campaign against the Kurds, who make up the only successful weapon against the Bashar Assad government. This should be a concern of the Erdogan regime as much as to the United States and the Europeans.
In the early days of his administration, President Obama, with his curious inability to see strife in the Middle East for what it is, ignored Mr. Erdogan’s radical Islamic past. Mr. Obama has boasted that Mr. Erdogan is one of the few foreign leaders with whom he had close and friendly relations. The relationship has soured as Mr. Erdogan has grown closer to radical Islam at home, even flirting with Hamas and Hezbollah, which are both on Washington’s watch list of terrorists.
When Mr. Erdogan showed up for the international nuclear summit last week, President Obama first refused to see him, sending him to Vice President Joe Biden. This was a pointed diplomatic snub. Then, in typical Obama fashion, the president, seeking to “unsnub,” met him briefly at the edges of the meeting.
There’s little chance that Secretary of State John Kerry’s peace conference on Syria will be more than the usual diplomatic party with warm tea and stale crumpets. Germany’s idea of swapping open access to Turkey’s 75 millions by dangling eventual EU membership before them is not likely to produce better policy in Ankara. But NATO is important again, and with renewed Russian aggression in the region. Mr. Obama must deal with reality, whether he likes the reality or not. Presidents have responsibilities.
April 4, 2016