制裁解除でイランに企業が殺到/Iran welcomes business rush as sanctions are lifted

 時間はかからなかった。

 イランへの国際的な経済制裁を解除する合意が署名されるとすぐに、欧州とアジアの大企業は契約を交わし始め、主要国の指導者らは、イラン政府へ貿易使節団を派遣することを検討し、閉鎖されていた油田への注文がネットで復活し、イランの金融当局は、近い将来に契約を交わすことを望む企業からの約1000件の信用状の申し込みを処理した。

 アナリストらは、オバマ政権が支援した核合意の一環として制裁が解除されても、イランが抱える数多くの経済問題はすぐには解決しないと警告を発している。イランは、高インフレ、原油価格の下落、老朽化したインフラなどの問題を抱え、米企業からの投資は強力な制裁によって制限されている。しかし、週末、多くの制裁が解除されると発表されると、門が開くのを待っていた企業から新契約が一斉に発表され始めた。

 イランのロウハニ大統領は17日、ツイッターで「イラン経済の足はすでに、制裁の鎖から解放された。建設と成長の時が来た」と訴えた。ロウハニ氏の政治生命は、イラン経済が復興するかどうかに左右される可能性がある。

 核合意の最初の成果の中には、欧州の航空機メーカー、エアバスが、制裁が解除された当日の16日に発表した契約がある。国営航空イラン・エアに114機を売却するもので、契約額は10億㌦を上回るのではないかとみられる。

 イランの国営通信IRNAが18日に報じたところによると、ドイツの自動車メーカー、ダイムラーのトラック部門が、中東最大の自動車メーカー、イラン・ホドロと二つの合弁事業を立ち上げる基本合意書に署名した。イラン市場への「全面的な再参入」だ。ダイムラーは、イランのトラック市場で大きなシェアを占めていたが、制裁によって2010年に撤退を余儀なくされた。同社職員は、今後5年間でイランで5万6000台の商用車が買い替えられると予測している。

 ダイムラー・トラック部のウォルフガング・バーンハルト部長は、「イランでの商用車の需要は非常に大きく、直ちにイランでの事業活動を再開する計画だ」と語った。

 イランはさらに、失った時間と原油市場を取り戻すことを表明した。イランの原油は、制裁によって世界市場から締め出されてきたからだ。しかし、このところの原油価格の下落によって、イランが制裁の解除で得る利益見積もりは、これまでより大幅に減少する。また、イランが増産することで、供給過剰にいっそう拍車が掛かるとみられている。

 ジャバディ石油次官は18日、石油省のサイトで、制裁で失った輸出市場を取り戻すため、少なくとも日量50万バレルの増産を命じたことを明らかにした。イランはピーク時、日量約230万バレルを輸出していたが、制裁で原油収入は半分以下に減少していた。

 ジャバディ氏は、インドや中国などの市場に食い込むために積極的に攻勢を掛ける意向を表明、大胆な値引きや、買い手に有利な買い戻し条件を約束した。海外投資家も魅力的な条件を提示されている。エネルギー部門の再建に必要なインフラ整備に300億㌦と予測される資金のうちの一部を拠出する。

 またIRNAは18日、イラン企業が制裁解除の初日に、1000通以上の信用状の発行を受け、今後の取引のための資金調達を行ったと報じた。信用状はイラン中央銀行、商業会議所、産業鉱山貿易省を通じて発行された。

(1月18日付)

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That didn’t take long.

Literally hours after the ink had dried on the accord lifting international economic sanctions on Iran, big-name companies across Europe and Asia were signing deals, major world leaders were booking trade missions to Tehran, idled oil fields were being ordered back online, and Iran’s financial authorities had processed applications for some 1,000 letters of credit from businesses hoping to cut deals in the near future.

Analysts are warning the lifting of sanctions as part of the Obama administration-backed nuclear deal will not provide an instant solution to Iran’s many economic woes, including high inflation, falling oil prices, an aging infrastructure and a still-powerful mix of sanctions limiting investment by U.S. companies. But the announcement this weekend that many sanctions were coming down sparked a rush of new deals from companies that had clearly been waiting for the gates to come down.

“The legs of Iran’s economy are now free of the chains of sanctions, and it’s time to build and grow,” Iranian President Hassan Rouhani, whose own political future may hang in the balance if the economic payoff does not come, said in a tweet Sunday.

Among the very first fruits of the nuclear deal: European aircraft giant Airbus announced Saturday - the day the sanctions ended - that it had a deal to sell 114 planes to state carrier Iran Air, a deal with a potential price tag of over $10 billion.

On Monday the Iranian news agency IRNA reported that the truck division of German automaker Daimler had signed letters of intent to create two joint ventures with Iran Khodro, the biggest car manufacturer in the Middle East, for a “comprehensive re-entry” into the Iranian market. Officials at Daimler, who had a sizable slice of the Iranian truck market before sanctions forced the company to withdraw in 2010, forecast Iran will need to replace some 56,000 commercial vehicles over the next five years.

“There is a huge demand for commercial vehicles in Iran and we plan to quickly resume our business activities in the market there,” Daimler Trucks chief Wolfgang Bernhard told the Iranian news service.

Iran has also vowed to make up for lost time and lost markets in oil, where its vast reserves have been kept off the world markets because of the sanctions. But the recent plunge in oil prices - and the prospect that increased Iranian production will only increase the glutted supply pipeline - have sharply cut into previous estimates of how much Tehran will profit from the end of sanctions.

Deputy Oil Minister Roknoddin Javadi said on the ministry’s website Monday that officials had issued a former order designed to boost production by at least 500,000 barrels a day in a bid to reclaim export markets lost under the sanctions. The country exported some 2.3 million barrels a day at its height, but those sales fell by more than half in the sanction years.

Mr. Javadi said Iran plans an aggressive push to woo buyers in markets such as India and China, promising aggressive pricing and more generous buyback terms. Foreign investors are also being offered attractive terms to provide some of the estimated $30 billion in infrastructure development needed to rebuild Iran’s energy sector.

IRNA also reported Monday that Iranian businesses had opened over 1,000 letters of credit on the first day of sanctions relief to finance hoped-for deals. The letters of credit had been issued through the Central Bank of Iran, the national Chamber of Commerce and the Ministry of Industries, Mines and Trade.

January 18, 2016