「片膝つき」のジェスチャーが遺したもの Legacy of the ‘Kneelers’

 (試合前の)国歌斉唱中に起立を拒否して、米ナショナル・フットボールリーグ(NFL)の名前を傷つけた、かつて、サンフランシスコ・フォーティナイナーズのクオーターバックだったコリン・キャパニックは、多分、一休みしているだけだと思っていたのだろう。しかし、今では、「片膝をつくこと」はNFLの全選手がマスターできるプレーになっている。

 今や、リーグ内では広く定着してしまっているこのジェスチャーは、国に置き換えると、赤(共和党)対青(民主党)の分断の標識になっている。そして、もっと悪いことには、全員が立っていられる共通の地盤を見つけることができるかどうかの展望にとって、それは、縁起の良いものではないのだ。政治的意味合いは明らかである。連邦議会の民主党員のうち一人として、先週、採択され署名された減税法案に賛成票を入れた者はいなかった――これは、7年前に、バラク・オバマの医療保険制度改革スキームが共和党の一票の賛成票もなしに、連邦議会を通過したのと同じである。

 一部の批判者は、党派による分裂の悪化をソーシャルメディアのせいにしているが、この意見に対する支持が、最近、ほかならぬソーシャルメディアの巨人、フェイスブックの元幹部、一度は副社長までやったチヤマス・パリハプティヤ氏の発言の中で提示されたのである。つまり、彼は、フェイスブックの「ユーザーが増えたために」今や、フェイスブックを文化における強力な影響因子にする手伝いをしていることに対して「大変な罪悪感」を感じている。「私たちは、社会がうまくやっていくのに必要な社会機構をバラバラにするツールを創ってしまったように思う」と、スタンフォード大学経営学大学院で語ったのだ。

 パリハピティヤ氏は、フェイスブックばかりでなく、ソーシャルメディア全般も悪いと、彼が初めて見解を投稿したThe Verge.comのアカウントで非難している。「私たちが創った短期的ドーパミン駆動のフィードバックループは、社会の働き方を破壊しているのだ」と彼は言い、投稿された「hearts」「likes」、そして「thumbs up」などによってヒットできるオンラインのクリックを挙げた。これらのジェスチャーの特徴は「民間の議論はなし」「協力はなし」だが、誤報、不正確な言明であることだと言った。パリハピティヤ氏は「フェイクニュース」を付け加えてもよかったかもしれない。

 無党派、非営利の「アメリカ文化・宗教研究所(ACFI)」のために行われた世論調査は、それを裏付けている。「大抵の米国人は自分を適当に愛国主義者だと思っているが、多くの有名な個人や組織の愛国心については、共通した感情は見られない」と世論調査は結論付けた。「そして、リベラル派と保守派との間の分裂が再び姿を現していた」とも。

 調査に答えた保守派の57%は、全米ライフル協会(NRA)は「愛国心がある」と言う。そして、43%が、チキン・サンドイッチや、日曜日を休息と反省のために取っていること、そして、オーナーが伝統的な結婚をサポートしているなどで、知られるチックフィレー(米国のファストフードレストラン)も「愛国者」だと言っている。

 保守派によって愛国者だと見なされているほかの組織には、共和党(42%)、フォックス・ニュース・チャンネル(39%)、そして、雇用者は避妊薬を用意しなければならないというオバマケア(オバマ政権が推進した医療保険制度改革法)の要件に挑戦して、法律闘争で勝っているホビー・ロビー手芸用品店などが含まれる。

 リベラル派の回答者で、「愛国者」と言ったのは、民主党(39%)、米国最高裁判所(36%)、家族計画連盟(34%)、そしてニューヨーク・タイムズとNFL(両方とも30%)が含まれる。

 この感情の一部は、キャパニック氏や、国歌や、それが国中の人種的、そして経済的不平等と呼んでいるものに抗議するため、彼の先導に従って、片膝ついたほかのNFLの選手らに、間違いなくさかのぼれる。

 ほかの調査結果も同じように厄介なものである。共和党員の88%は、米国旗の侮辱を容認できないが、民主党員の55%だけであるが、国旗侮辱を容認できると言っているという。共和党員の78%は、彼らのプライドと愛情の中で、米国が常に1番目にあると言うが、わずか民主党員の55%しか、そうは言わない。大きなギャップが存在するのだ。

(2017年12月25日付)

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Colin Kaepernick, the onetime San Francisco 49ers quarterback who kept his seat during the playing of the national anthem and made the National Football League infamous, probably thought he was just taking a rest. Now “taking a knee” is the one play that every NFL player can master.

The gesture, now widely established in the league, is a marker of the red vs. blue divide in the nation, and worse, it bodes ill for the prospect of finding common ground on which everyone can stand. The political implications are obvious. Not a single Democrat in Congress voted for the tax-cut legislation adopted and signed into law last week – just as Barack Obama’s health-care scheme was imposed by Congress seven years ago without a single Republican vote.

Some fingers point to social media for exacerbating the partisan divide, and support for this view was offered lately from no less voice than that of a former executive at Facebook, the giant of social media. Chamath Palihapitiya, the onetime vice president “for user growth” at Facebook, now feels “tremendous guilt” for helping make Facebook a powerful influence in the culture. “I think we have created tools that are ripping apart the social fabric of how society works,” he told an audience at Stanford University Graduate School of Business.

Mr. Palihapitiya faults not just Facebook, but social media generally, in the account of TheVerge.com, which first posted his remarks. “The short-term, dopamine-driven feedback loops we’ve created are destroying how society works,” he said, citing online clicks driven by posted “hearts,” “likes” and “thumbs-ups.” These gestures, he said, are marked by “no civil discourse, no co-operation, but misinformation and mistruth.” Mr. Palihapitiya might have added “fake news.”

A poll conducted for the nonpartisan, nonprofit American Culture & Faith Institute bears that out. “While most Americans consider themselves to be suitably patriotic, they do not have similar feelings about the patriotism of many well-known individuals or organizations,” the pollsters concluded, “and the divide between liberals and conservatives once again revealed itself.”

Fifty-seven percent of conservatives responding to the survey say the National Rifle Association is “patriotic,” and 43 percent say the restaurant chain Chick-fil-A, known for its chicken sandwiches, for keeping Sunday a day of rest and reflection, and for it’s owners’ support for traditional marriage, is “patriotic,” too.

Other organizations deemed patriotic by conservatives include the Republican Party (by 42 percent), Fox News Channel (39 percent) and Hobby Lobby crafts stores, known for the successful legal challenge to the Obamacare requirement that employers had to provide contraceptives.

Liberal respondents cited as “patriotic” the Democratic Party (39 percent), the U.S. Supreme Court (36 percent), Planned Parenthood (34 percent), and The New York Times and the NFL (both at 30 percent).

Some of this sentiment can surely be traced to Mr. Kaepernick and other NFL players who followed his lead to take a knee to protest the national anthem and what it calls racial and economic inequality throughout the land.

Other findings are similarly troubling. Eighty-eight percent of Republicans say they can’t tolerate abuse of the American flag, but only 55 percent of Democrats say they can tolerate flag-abuse. Seventy-eight 78 percent of Republicans say America always comes first in their pride and affections, but just 55 percent of Democrats do. The great gap abides.

December 25, 2017