欺瞞対策組織が廃止へ Counterdeception unit to close

 外国からの戦略的な欺瞞(ぎまん)工作に対抗することは、レーガン政権以来、米国の全情報機関の公式使命の一つだ。

 しかし、中国、ロシア、イランなどの外国からのにせ情報、欺瞞情報の否定に対抗するための最後の組織のうちの一つが廃止される。米当局者がインサイド・ザ・リングに明らかにした。

 この組織は国家情報会議(NIC)内にあり、外国拒否・欺瞞委員会と呼ばれる。当局者、民間の専門家双方からなるハイレベルの分析グループであり、中央情報局(CIA)本部内にあるが、正式には国家情報長官室に所属している。

 30年以上にわたって、すべての情報機関は、にせ情報と欺瞞工作に対応するための内部組織を運用することが求められてきた。その理由は簡単で、戦略的奇襲を防止し、間違った情報や誤解を与える情報をもとにした間違った前提に基づいて間違った判断を下すことを阻止するためだ。

 戦略的欺瞞工作の成功例として、中国を挙げることができる。中国は、米国を敵とみなし、核を保有する共産主義独裁体制の国であるにもかかわらず、米国の指導者と国民に、中国政府は脅威でないと思わせることに成功している。代々の大統領は、このような工作にだまされ、間違った政策を数多く出してきた。最近になってようやく、中国に関するこのいわゆる「集団思考」は間違っていて、米国の長期的国益に有害だとして、これを否定する声も米政府内に出てきている。

 当局者らが匿名を条件に語ったところによると、情報機関内の官僚の中から抵抗があり、現在の情報機関の指導者らの方針もあいまって、欺瞞対策組織の大部分が廃止されるようになった。だが、NICのこの委員会だけは例外だった。2000年代半ばまでベテラン戦略情報アナリストのローレンス・ガーシュイン氏がトップを務め、同氏は、米国の政治家らをだますための組織的活動の脅威について警告してきた。

 拒否・欺瞞委員会をよく知る人物らによると、欺瞞対策組織への反対は情報機関関係者らの間から出ている。この情報機関関係者らは、外国からの脅威は非常に小さく、米国をだまし、動かそうとする外国の活動に資源を集中的に投入すべきでないというのが現在の政界の考え方であり、欺瞞対策はこれに反すると主張している。

 ガーシュイン氏は、2006年に作成した拒否・欺瞞委員会の報告の中で、欺瞞対策の必要性について説明している。

 ガーシュイン氏は「一つの国家として、情報収集のプロ集団として、私たちは、外国の拒否・欺瞞による国家安全保障に対するさまざまな脅威の中で、戦略的な予期せぬ事態、ミス、怠慢などによって生じる脆弱(ぜいじゃく)性を減じるために努力しなければならない。それには、情報を分析する側、収集する側に枠にとらわれない発想が求められ、いっそうの研究と、あらゆる分野の欺瞞対策の方法、分析の活用に改めて意欲的に取り組むことが必要となってくる」と指摘している。

 アナリストのバートン・ウェイリー氏は、この委員会の出版物の欺瞞対策参考文献一覧への序文で「欺瞞が理想的に行われれば、被害者は間違った情報を確信する。理想的な情報分析によって、うその中に隠された事実、仮面の下の顔、偽装の下の現実が明らかになる。それによって、望ましくない奇襲を回避できる」と記している。

 情報長官の報道官マイケル・バーミンガム氏は、質問に答えなかったが、拒否・欺瞞委員会を廃止する計画はないと語った。

(5月11日付)

◆   ◇   ◆

Countering foreign strategic deception operations has been one of the official missions of all U.S. intelligence agencies since the Reagan administration.

But now one of the last units devoted to counteracting foreign lies, deception and denial of information by states like China, Russia and Iran is being closed down, U.S. officials tell Inside the Ring.

The counterdeception unit, known as the Foreign Denial and Deception Committee, is part of the National Intelligence Council (NIC), a high-level analysis group of both officials and private sector experts located at CIA headquarters but officially part of the office of the Director of National Intelligence.

For more than 30 years, all intelligence agencies have been required to operate internal units devoted to identifying and countering disinformation and deception operations. The reasons were simple: to prevent strategic surprise and to stop false or misleading information from causing U.S. leaders to make wrong decisions based on false premises.

An example of a successful strategic deception operation has been China’s success in persuading American leaders and the general public that Beijing, despite being a nuclear-armed communist dictatorship that views the United States as its enemy, poses little or no threat. Successive presidential administrations have been caught up in the deception, resulting in many misguided policies. Only recently are some in U.S. government beginning to challenge what has been dubbed “groupthink” on China as wrong and harmful to long-term U.S. national interests.

According to the officials who spoke on condition of anonymity, bureaucratic resistance within the intelligence community, combined with the policies of current intelligence agency leaders, has resulted in most of the counterdeception units being eliminated, except for the NIC committee that, until the mid-2000s, was headed by Lawrence K. Gershwin, a longtime strategic intelligence analyst who warned about the threat of campaigns to deceive U.S. policymakers.

Those familiar with the committee say the opposition to counterdeception units arose from those in charge of spy agencies who argued they clashed with the current political narrative that says foreign powers today pose minimal threats and that limited resources should not be focused on foreign efforts to deceive and influence the United States.

Mr. Gershwin outlined the need for counterdeception in a 2006 paper produced for the Foreign Denial and Deception Committee.

“As a nation and a community of intelligence professionals, we must strive to reduce our vulnerability to strategic surprise, mistakes and omissions across the spectrum of threats to national security due to foreign denial and deception,” he stated. “This will require innovative thinking on the part of intelligence analysts and collectors and a renewed vigor in further studying and applying the best of counterdeception methods and analysis from across all disciplines.”

In one committee publication, analyst Barton Whaley stated in the preface to a bibliography of counterdeception: “The ideal deception makes the victim certain but wrong. Ideal detection reveals the truth behind the lie, the face beneath the mask, the reality under the camouflage. Good detection spares us from unwelcome surprises.”

DNI spokesman Michael Birmingham declined to answer questions, but said there are no plans to eliminate the committee.

May 11, 2016