イスラム教徒の正念場 The Muslim moment

 ジャマル・カショギの殺人は、世界人口の22%を占める15億人のイスラム教徒、彼らの宗教、そして、方々に散り、広まった彼らの文明を突然襲った危機のすべてを包含している。

 イスラム教徒は、彼らの古代社会から近代化への歩みが、ほんの初期段階のものであるにしても、勢いを増している。そこで、ヨーロッパや西側諸国は自国内での出生率の低下に悩んでいるため、移民の増加は、甚大な影響を及ぼしつつある。

 カショギ氏は、簡潔に、次のように著述している。「アラブ世界は過去100年間ルネサンスを希求していた」と。しかし、改革運動は、独裁的指導者や、地域特有の汚職への国民の怒りによって、阻まれてきた。

 イスラムは、アラブの国々や、中東や、南および東アジアのどんな所のイスラム教徒の間でも、大体、退行している。サウジアラビアのムハンマド・ビン・サルマン皇太子のようないわゆる改革者は、社会的、経済的改革をし、さらに、サウジアラビアと、その3000万人のイスラム教徒をよりオープンで、寛容になるようにすると約束した。彼および、その他の彼のような人は、進歩を押し戻すような動きに対処しながら、彼ら自らが弾圧を始めたりしている。

 皇太子は、収監されたサウジのインテリ、聖職者、ジャーナリスト、そして、マスコミの寵児(ちょうじ)ら――その大部分は、政府を軽く批判しただけで、なんの法律違反もしていない人たちなのだが――を取り仕切っている。一方、サウジの「聖職者最高評議会(ウレマ)」のメンバーの中には過激思想を持っている人が多い。シェイク・サレハ・アル・ハウザンは、シーア派はイスラム教徒ではないという。別の、高く尊敬されているとされているシェイク・サレハ・アル・ルハイダンは、イスラム教徒の支配者らに、命令を出すに際して、他人の助言を受ける必要はないと告げている。彼らの民主主義、多元主義に対する反動的意見――女性の運転のような受けのいい問題も含め――は、王令によって反対意見から守られているが。

 「われわれは、アラブの声のプラットホームを提供しなければならない」「われわれは、貧困、管理力の欠乏、低い教育に苦しんでいる」「独立の国際的フォーラムを作って、プロパガンダを通して憎悪を拡散させる国粋主義の政府の影響から切り離せば、アラブの普通の人たちは、彼らの社会が直面する構造的問題を是正することができるであろう」と、カショギ氏は主張している。

 当局者を悩ませる類いの人間であるジャーナリスト、カショギ氏は常に、皇太子は、自分自身の改革の良いアイデアの幾つかを台無しにする衝動的で短気な人間だと考えていた。自分は改革者だと主張していたのであるが、カショギ氏は、皇太子は、大勢のサウジのインテリ、聖職者、ジャーナリスト、マスコミの寵児らを刑務所に入れていたと指摘していた――その過半数は、最悪でも、サウジ政府のことを、ただやんわりと批判しただけだったのに。

 かつて、イスラム教徒の世界と西側諸国を区分していた分離策、少なくとも、一方通行の植民地時代の交通路はなくなっている。以前の侵入者よりも、同化が遅い可能性があるような膨大な数のトルコ人、アラブ人、その他の欧州への移民は、必然的に伝統的欧州の文化の上に自分たちの存在を刻み込もうとする。例えば、公共の場での女性の権利をめぐるいざこざなどは、ほとんど絶え間なく起きている。フランスには、警官「禁止」の地域がある。アルジェリア人とモロッコ人の近隣地区は、彼らが故国に置いてきた北アフリカ風のものに作り替えられている。ドイツには、トルコ人移民の同様の、地元の伝統文化に逆らうような居留地が出来上がっている。

 さらに、これらの新参者が持ち込むイスラム教は、欧州における宗教支配を終わらせた改革をまだ成し遂げていない。このイスラム教は、昔のキリスト教やユダヤ教がしたように、宗教界の権威を民間に委ねることができるだろうか。キリストは「カエサルのものはカエサルに、神のものは神に(注)」と言った。イスラム教にはこれは難しい。これが真の改革を阻んでいるのだ。

(10月24日付)

注:新約聖書「マタイによる福音書」の中の言葉。神への服従と国家への義務とは次元の違うものであって、両者を共に守ることは矛盾ではない、と説いたキリストの言葉。

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The murder of Jamal Khashoggi encapsulates the crisis which has overtaken 1.5 billion Muslims, 22 percent of world population, their religion and their scattered and widespread civilization.

Muslims are in the ascendancy, if only through the early steps of the modernization of their ancient societies. The increasing immigration to Europe and the West, which are suffering a decline of their native birth rate as well, is having a profound effect.

Mr. Khashoggi put it succinctly when he wrote, “The Arab world has been seeking renaissance for the last 100 years,” but the movement for reform had been blocked by authoritarian leaders and public rage at endemic corruption.

Islam remains for the most part retrograde, in the Arab lands and among Muslims elsewhere in the Middle East and in South and East Asia. So-called reformers, such as Saudi Arabia’s Crown Mohammed bin Salman, promise to embrace social and economic reform, and to make Saudi Arabia and its 30 million Muslims more open and tolerant. But he and others like him in addressing the things that hold back progress have instituted their own repression.

The crown prince presides over dozens of imprisoned Saudi intellectuals, clerics, journalists and social media stars - the vast majority of whom have violated no laws with their mild criticism of government. Meanwhile, many members of the Saudis’ Council of Senior Scholars (“Ulema”) have extremist ideas. Sheikh Saleh Al-Fawzan has said that Shiites are not Muslims. Another highly regarded cleric, Sheikh Saleh Al-Lohaidan, has told Muslim rulers they are not bound to consult others before entering decrees. Their reactionary opinions about democracy, pluralism - as with the celebrated issue of women driving - are protected by royal decree from counter-argument.

“We need to provide a platform for Arab voices,” Mr. Khashoggi has argued, “We suffer from poverty, mismanagement and poor education. Through the creation of an independent international forum, isolated from the influence of nationalist governments spreading hate through propaganda, ordinary people in the Arab world would be able to address the structural problems their societies face.”

Always the kind of journalist who annoys the authorities, Mr. Khashoggi thought the prince an impulsive hothead who undermined some of his own good ideas for reform. For all his claims at being a reformer, Mr. Khashoggi pointed out the crown prince had put dozens of Saudi intellectuals, clerics, journalists, and social media stars in prison ? the majority of whom, at worst, expressed only mild criticism of the Saudi government.

The isolation, or at least one-way colonial traffic, that once marked the Muslim world and the West has been breached. The huge numbers of Turkish, Arab, and other Muslim immigrants to Europe who appear less likely than previous invaders to assimilate quickly, are inevitably putting their imprint on traditional European cultures. Conflicts over the rights of women in the public purview, for example, produce an almost constant stream of incidents, some serious. In France, there are “no go” areas for the police, Algerian and Moroccan neighborhoods are rebuilt in a version of the North Africa they left behind. In Germany, similar enclaves of Turkish immigrants have arisen that defy the traditional culture.

Furthermore, the Islam which these newcomers are bringing has yet to undergo the reformation that ended religious rule in Europe. Will this Islam, as early Christianity and Judaism did, abandon clerical authority to the civilian leadership? Christ said to “Render to Caesar the things that are Caesar’s; and to God the things that are God’s.” Islam has difficulty with this. This makes true reformation unlikely.

October 24,2018