フロリダ銃撃、ディックスでアサルトライフル販売を停止 After shooting in Florida, Dick’s removes assault rifles
企業は、フロリダ州での銃撃事件を受けた銃規制政策の変化に素早く対応しようとしている。警察発表によると、フロリダ州の学校で2月14日に起きたこの事件で、半自動小銃が使われており、ディックス・スポーティング・グッズは28日、このような人気の高い半自動小銃の販売を停止することを明らかにした。
銃規制を支持する活動家らは、この対応を歓迎、銃に関する議論を変えていくための新たな一歩だと主張している。
しかし、業界内には、これは必ずしも変化の表れではなく、AR15などの人気の高い小銃への需要が変わることはなく、他の店が参入することになるとの指摘もある。
ウォルマートも28日、21歳未満への銃、弾薬の販売を停止することを発表した。
ディックスは、マジョリティー・ストーンマン・ダグラス高校での銃撃を受けて、AR15のような殺傷力の高い小銃、大容量の弾倉の販売を停止し、21歳未満には販売しないと発表した。
ディックスのエドワード・スタックCEOはCNNで「反動が出ることは分かっている。これらの子供、親、誰もが悲しむ姿を見て、この問題にもう関与したくないと思った」と語った。
ディックスは、2012年12月にニュータウンの学校で起きた銃撃事件後にも一部の小銃の販売を停止したが、今回も、同社のフィールズ・アンド・ストリーム・ストア35店での販売を取りやめる。
スタック氏は、19歳の容疑者ニコラス・クルスが11月にディックスの店で散弾銃を購入していたことが分かり、社内は「衝撃を受けている」と述べた。警察によると、クルス容疑者が、17人の死者を出した14日の銃撃で使ったのは、AR15だけだった。
銃規制支持者らは、ディックスの素早い対応に賛辞を送った。だが連邦議会ではまだ、議員らが法的に対処するために奮闘を続けているようだ。
「エブリタウン・フォー・ガン・セイフティー」のジョン・ファインブラット氏は「ディックスのような大手銃砲店が行動を起こしたことは、パークランドでの衝撃的な銃撃事件を受けて、銃をめぐる議論の流れがどれだけ変わったかを物語っている。これに続くよう、他の銃砲店にも働き掛け」と語った。
航空会社、レンタカー会社の中には、この事件を受けて全米ライフル協会(NRA)向けの割引を停止させた所もある。一方、フェデックスはNRAとの関係を維持することを公式に発表した。
バージニア市民防衛連合のフィリップ・バン・クリーブ会長は、ディックスの対応がどうであれ、自身や連合の幹部らの態度が変わることはなく、銃見本市や専門店での銃器購入の傾向が強まるだけだと主張した。
「倫理観に基づいて動いているのだと思う。それで銃所有者に何か変化があるのかというと、実質的にはない」
ウェーク・フォスト大学経営大学院の小売業専門家、ロジャー・ビーム氏は、大手小売店が販売をやめれば、規模の小さな店が参入することになると指摘した。
「問題となっている製品、そのカテゴリーが合法である限り、これらの製品の販売環境は何らかの形で存続する。火器も含め、需要は最終的に消費する大衆によって決まるものだ」とビーム氏は語った。
(2月28日付)
Businesses are responding with alacrity to the changing politics of gun control in the wake of the Florida shooting, with Dick’s Sporting Goods saying Wednesday it will no longer sell popular semiautomatic rifles like the one police say was used in the Feb. 14 school massacre.
Gun control activists hailed the move, saying it’s a next big step toward changing the national conversation on guns.
But those in the industry say it doesn’t necessarily portend a sea change, and that other stores will be eager to step in to accommodate the continued demand for popular rifles like the AR-15.
Walmart also announced late Wednesday that it would no longer sell guns or ammunition to anyone under 21 years of age.
Dick’s said that in light of the Marjory Stoneman Douglas High School shooting, it will no longer sell assault-style rifles like the AR-15 or high-capacity ammunition magazines, and that it will also require any gun buyer to be at least 21 years old.
“We know there’s going to be some backlash,” Dick’s CEO Edward W. Stack said on CNN. “When you look at those kids and their parents and the grief that everyone is going through - we don’t want to be a part of this story any longer.”
The company had removed some rifles from Dick’s stores after the Newtown school shooting in December 2012, but will now remove them from its 35 Field & Stream Stores as well.
Mr. Stack said the company had a “pit in our stomach” when it discovered shooting suspect Nikolas Cruz, 19, bought a shotgun at one of its stores in November. Police say Mr. Cruz used only the AR-15-style rifle in the Feb. 14 attack that killed 17 people.
Gun control advocates applauded Dick’s for moving with more speed than Capitol Hill, where lawmakers appear to be struggling to craft a legislative response.
“It’s a testament to how much the gun debate has changed since the devastating shooting in Parkland that major gun retailers like Dick’s are willing to act, and we encourage other retailers to follow its lead,” said John Feinblatt, president of the group Everytown for Gun Safety.
Some airline and rental car companies have also ended discount programs for National Rifle Association members in the wake of the Florida shooting. FedEx, meanwhile, announced publicly that it won’t sever ties with the NRA.
Philip Van Cleave, president of the Virginia Citizens Defense League, said the move from Dick’s won’t really make a difference for him and many others on the board of his group who are more inclined to buy firearms at gun shows or specialty shops anyway.
“I think they’re driven a lot by political correctness,” he said. “Is it going to make a difference to gun owners? Not really.”
When major retailers discontinue selling certain categories of products other smaller outfits will also swoop in, said Roger Beahm, a retail expert at the Wake Forest University School of Business.
“As long as the controversial products and categories are legal, the retail environment for the sale of these products will exist in some form,” he said. “Demand for any product, including firearms, ultimately rests with the consuming public.”
February 28, 2018