INF破棄よりロシアの弱点を突くべし/最新報告 Trump should exploit Russian ‘weaknesses’ but keep nuclear treaty intact: Report
国家安全保障に関する最新報告によると、トランプ政権は、冷戦時代の主要核兵器条約の一つの破棄を発表したが、世界中で行われるロシア軍の挑発や情報戦に対抗するにはそれほど効果はない。報告は、賢明なホワイトハウスなら、ロシアの経済的、政治的弱点を突く戦略に注力するはずだと指摘している。
報告は、ブッシュ父子両政権の元外交官が主導して作成したもので、米政府は、ロシアが順守していないとして1987年の中距離核戦力(INF)全廃条約を破棄するとロシアに圧力をかけているが、最終的には、ロシアよりも米国にとって負担となる可能性があると主張している。
さらに、「(INF条約を破棄しても)この条約に拘束されない中国に対しては有利かもしれないが、対ロシアに関してはほとんど恩恵はない。海と空から発射する米国の巡航ミサイルは条約の制約を受けておらず、ロシアからの迎撃の被害をあまり受けずに同じ標的を狙えるからだ」と指摘した。報告は、カリフォルニア州に本部を持つ有力シンクタンク、ランド研究所が24日に公表した。
報告の筆頭著者は、1990年代初めに駐欧州連合(EU)米大使、2001年に国務次官補(欧州担当)を務めたジェームズ・ドビンズ氏。同氏は、INF条約が完全破棄されれば、欧州での地上配備中距離ミサイルの配備で新たな競争が起きる可能性があると主張している。
ドビンズ氏は報告とともに公表された声明で、「ロシアが競争激化の負担を負うのは、米国ほど容易ではないが、両者とも国家の資源をほかから振り向ける必要が出てくる」と指摘した。
トランプ政権は、ロシアが条約違反を続けているとして、2月2日にINF条約順守の停止と、半年以内に完全に破棄することを発表した。とりわけ米政権が重要視しているのは、ロシアの巡航ミサイル「ノバトール9M729」の配備だ。米国はこれまで、このミサイルがINF条約の射程制限に抵触していると主張してきた。
INFの破棄が迫り、世界中の兵器削減支持者らが懸念を表明する一方で、トランプ政権の条約破棄の方針は、北大西洋条約機構(NATO)や有力共和党議員らから強い支持を受けている。国防総省当局者らは、条約の制限を超える射程を持つミサイルの試験発射を今夏に実施する計画を持っていると報じられた。
ランド研究所の報告はINF問題とは別に、ロシアの情報戦と通常兵器が大きな脅威になると指摘する一方で、ロシアには大きな弱点があり、武力によらない戦略的手段でこの弱点を突き、ロシアの軍と経済、国内外でのプーチン大統領の政治的地位に圧力をかけることが可能だと強調している。
報告の要約によると、目標は「ロシアに、米国が優位に立つ領域、地域で競争させ、ロシアを軍事的、経済的に過度の負担を負わせたり、ロシア政府の国内外の威信と影響力を損ねたりする」ことだ。
「ロシアの最大の弱点は経済だ。比較的、小規模で、エネルギー輸出に強く依存している。ロシア指導部の最大の懸念は、政権の安定と継続性だ。これには、経済的圧力、思想と情報に関する戦略、地政学的策略、陸、海、空、宇宙での軍事的措置などがある」
(4月24日付)
The Trump administration’s abandonment of a key Cold War-era nuclear treaty won’t do much to counter Russian military provocations and information warfare around the world, according to a new national security policy report that says the White House would be wise to focus more on a strategy of exploiting Moscow’s economic and political weaknesses.
The report, led by a former high-level diplomat in the George H.W.Bush and George W. Bush administrations, argues that Washington’s looming threat to fully do away with the 1987 Intermediate-Range Nuclear Forces (INF) Treaty because of Russian cheating is likely to end up costing the U.S. more than Russia.
Ending the INF Treaty “might be advantageous vis-a-vis China, which is not bound by the agreement, but would be of little added benefit against Russia, given that U.S. sea-and air-based cruise missiles, which are unconstrained, can cover the same targets while remaining less vulnerable to Russian counter battery fire,” states the report, which was circulated Wednesday by the RAND Corporation, a prominent California-headquartered think tank.
Lead author James Dobbins, who served as U.S. ambassador the European Union in the early-1990s and as assistant secretary of state for European Affairs in 2001, noted that a total collapse of the INF Treaty would open the possibility of new competition toward deploying ground-based intermediate-range missiles to Europe.
“While Russia would bear the cost of this increased competition less easily than the United States, both sides would have to divert national resources from other purposes,” Mr. Dobbins said in a statement circulated with the report.
The Trump administration announced on Feb. 2 that it had suspended U.S. adherence to the INF with plans to pull completely out of the treaty in six months because of ongoing Russian cheating, specifically Moscow’s deployment of the so-called Novator 9M729 cruise missile that Washington has long-claimed violates the treaty’s range limits.
While the INF’s impending collapse has alarmed arms control advocates around the world, the Trump administration’s arguments have won major support, including from NATO and from key Republicans on Capitol Hill. And, Pentagon officials are reported to be planning tests this summer of U.S. missiles that have ranges exceeding the treaty’s limits.
Away from the INF issue, the RAND report said Moscow’s use of information warfare and conventional military arsenal make it a formidable opponent, but that the Russian state has significant weaknesses that could be exploited through strategic nonviolent measures to stress Russia’s military, economy and the political standing of President Vladimir Putin’s regime at home and abroad.
The goal, according to a summary circulated by RAND, would be to “cause Russia to compete in domains or regions where the United States has a competitive advantage – driving Russia to overextend itself militarily or economically or causing the regime to lose domestic and/or international prestige and influence.”
“Russia’s greatest vulnerability is its economy, which is comparatively small and highly dependent on energy exports. The Russian leadership’s greatest anxiety concerns the stability and durability of the regime,” the summary said. “These include economic pressures, ideological and informational initiatives, geopolitical maneuvers, and military steps on land, sea, and in air and space.”
April 24, 2019