党派対立激しい米議会が対中強硬路線で結束 Lawmakers agree on confronting China’s moves

 中国による経済・軍事面での攻撃的な動きに対抗することは、米政界で超党派のコンセンサスを築くことができる数少ない課題の一つになっている。

 米国を対中国で結束させたドナルド・トランプ前大統領の功績を認めるかどうかはまた別問題だ。トランプ氏は2016年大統領選で中国との対決を最優先課題に位置付け、ホワイトハウスでも外交政策の柱に据えていた。

 「トランプ氏はこの動きに対して称賛に値する」。こう語るのは、トランプ政権で駐日大使を務めたビル・ハガティ上院議員だ。

 「米国の路上で誰かに質問すれば、米国が直面する最大の戦略的脅威は中国だと言うだろう。15年にこの質問をすれば、同じ回答ではないだろう」。テネシー州選出の共和党員であるハガティ氏はこう語った。

 これに対し、民主党は直接的な相関関係があるとは見ていない。

 「中国は長期にわたりパワーを拡大させてきた。米国の価値観に対してより攻撃的になり、特に『一帯一路』政策でそれを輸出しようとするようになった」。民主党のベンジャミン・カーディン上院議員(メリーランド州選出)は、中国が13年以降、約70カ国を投資対象にした国際インフラ開発政策を引き合いに出しながら、こう主張した。

 カーディン氏は「これはすべての政権が対処してきた問題だと思う。だが、これまでよりも問題が悪化している」との見方を示した。

 それでも、米議会が取り組むその他ほぼすべての問題で激しい党派対立が起きていることを考えると、対中で超党派の結束が新たに生まれたことは特筆すべきことだ。

 この結束が示されたのは、上院が最近、「米国イノベーション・競争法案」を可決したことだ。以前は「エンドレス・フロンティア法案」と呼ばれていた。この法案は科学技術研究への投資を増やし、マイクロチップ製造やサイバー安全保障、その他のハイテク分野で優位を広げる中国に対抗するためのものだ。

 「法案可決は、上院が米国の指導力の新たな世紀の礎を築いた瞬間だ」。法案作成を支援した民主党のチャック・シューマー上院院内総務(ニューヨーク州選出)は、こう主張した。

 全体で、共和党から18人が民主党の50人と共に法案に賛成した。ハガティ氏を含む32人の共和党上院議員が反対したのは、法案が不十分だと判断したためだ。

 「言うまでもなく、この法案の最終的な可決が中国との競争に対する上院の最終決定とはならない」。共和党のミッチ・マコネル上院院内総務(ケンタッキー州選出)は「私が支持する法案ではないことは確かだ」と語った。

 マコネル氏は厳しい措置が盛り込まれていない法案を採決する前に、法案の強化を試みた。

 ほんの数年前は、中国に対する共和党と民主党の立場は異なっていた。米国民の多くは長らく、中国を経済的・地政学的ライバルではなく米国製品を輸出する新興市場とみていた。

 バイデン大統領はオバマ元政権の副大統領時代、11年にホワイトハウスでの中国高官との会合で友好的な見解を示していた。

 10年後、バイデン氏のレトリックはワシントンの多くの人と同じように、劇的に変化した。今年2月、中国の習近平国家主席との最初の電話会談の後、バイデン氏は議員にこう警告した。「われわれが動かなければ、彼らに打ち負かされてしまう」

(7月6日付)

◆   ◇   ◆

Combating China’s aggressive economic and military moves has become one of the few issues capable of forging bipartisan consensus in Washington.

Whether former President Donald Trump - who made confronting China a top issue in his 2016 campaign and then a cornerstone of his foreign policy in the White House - gets the credit for uniting the country against Beijing is another matter.

“Trump deserves the credit for this movement,” said Sen. Bill Hagerty, who served as an ambassador to Japan during the Trump administration.

“If you asked any man or woman on the street here in America, they would tell you China is the greatest strategic threat we face. If you asked that question in 2015, you wouldn’t get the same answer,” the Tennessee Republican said.

Democrats don’t see a direct correlation.

“China has been a growing power for a long time, they’ve gotten more aggressive against our values and trying to export that, particularly, with the Belt and Road policy,” said Sen. Benjamin L. Cardin, Maryland Democrat, referring to China’s global infrastructure development policy that targeted investments in roughly 70 counties since 2013.

“I think it’s been a growing problem that’s been addressed by all administrations, but it’s a growing problem that’s just worse today than it’s ever been,” Mr. Cardin said.

Still, the newfound bipartisanship on confronting China is remarkable given the deep partisan divide on nearly every other issue tackled on Capitol Hill.

The unity was on display when the Senate recently passed the U.S. Innovation and Competition Act, formerly known as the Endless Frontiers Act. The legislation boosts investment in science and technology research to counter Beijing’s growing dominance in microchip manufacturing, cybersecurity and other high-tech fields.

“Passing this bill … is the moment when the Senate lays the foundation for another century of American leadership,” said Senate Majority Leader Charles E. Schumer, a New York Democrat who helped author the bill.

In total, 18 Republicans voted with 50 Democrats to approve the legislation. The 32 Republican senators who opposed the measure, including Mr. Hagerty, did so because they said they believed it did not go far enough.

“Needless to say, final passage of this legislation cannot be the Senate’s final word on our competition with China,” said Senate Minority Leader Mitch McConnell. “It certainly won’t be mine.”

The Kentucky Republican attempted to strengthen the bill before voting for its passage without the tougher measures.

Just a few years ago, Republicans and Democrats both had a different line when it came to Beijing. Many in the U.S. had long viewed China as a burgeoning market for American-made goods rather than an economic and geopolitical rival.

President Biden, when he was vice president in the Obama administration, showcased the friendlier view during a White House summit with Chinese functionaries in 2011.

A decade later, Mr. Biden’s rhetoric, along with that of most in Washington, has changed drastically. In February, after holding his first phone call with Chinese President Xi Jinping, Mr. Biden warned lawmakers: “If we don’t get moving, they are going to eat our lunch.”

July 6, 2021